فرهنگ 22 بازدید
توفان اجرای «ایرانم» در سواحل خلیج فارس؛

۱۸ هزار بوشهری با علیرضا قربانی همصدا شدند

بامدادجنوب_الهام بهروزی

بوشهر به عنوان چهارمین میزبان تور کنسرت «ایرانم» در هفته دوم آذرماه فضای باز ورزشگاه شهید مهدوی را به صحنه‌ای تازه و کم‌سابقه برای موسیقی ایرانی بدل کرد. هوای پاییزی و معتدل، سازه‌ای استاندارد و چیدمانی متفاوت از صحنه، بستری فراهم کرد تا هر شب چهار هزار و ۵۰۰ نفر از شهروندان بوشهری، از دوستداران موسیقی کلاسیک ایرانی تا نسل زِدی‌های مشکل‌پسند، در کنار یکدیگر شاهد اجرایی باشند که پیش از این در ابعاد و کیفیت مشابه در استان تجربه نشده بود.

علیرضا قربانی با تور «ایرانم» شور و حرارتی ویژه به شب‌های بوشهر بخشید و چهار اجرایی را رقم زد که بسیاری از مخاطبان آن را از کم‌نظیرترین رخدادهای موسیقایی سال‌های اخیر استان توصیف کردند. این استقبال گسترده نشان داد موسیقی ایرانی همچنان ظرفیت جذب مخاطب انبوه را دارد؛ به‌ شرط آنکه در قالبی آراسته، به‌روز و در شأن مخاطب ارائه شود.

البته اجرای ایرانم در بوشهر مسیری آسان را پشت سر نگذاشت؛ از مراحل اخذ مجوز تا آماده‌سازی زیرساخت‌ها، چالش‌ها و اما و اگرهای فراوانی وجود داشت؛ اما نتیجه نهایی، رویدادی بود که در آرامش، انسجام و شکوه به پایان رسید و به‌عنوان برگی ماندگار در تاریخ اجراهای زنده استان ثبت شد. برگزاری این مجموعه شب‌ها با تهیه‌کنندگی مؤسسه فرهنگی‌ـ ‌هنری «شهر آفتاب» و همکاری مؤسسه فرهنگی‌ـ‌ هنری «دی ‌بآذر» ممکن شد؛ همکاری که نشان داد بوشهر توانایی میزبانی از رویدادهای بزرگ ملی را دارد.

مدیرعامل موسسه فرهنگی هنری «دی بآذر» در این باره به بامداد جنوب گفت: موسسه فرهنگی‌- ‌هنری «دی‌بآذر»، قدیمی‌ترین نهاد رسمی موسیقی در بوشهر، طی سال‌های فعالیت خود تلاش کرده است جریان موسیقی استان را از تک‌صدا بودن و تنگناهای ژانری دور نگه دارد. این مجموعه کوشید با تجربه اجرای هنرمندان بزرگ و نوظهور، به‌تدریج تبدیل به مرجعی شودکه نه‌تنها رویدادهای موسیقایی را برگزار می‌کند، بلکه به شکل‌گیری سلیقه شنیداری نسل جدید نیز جهت می‌دهد. دی‌بآذر از همان ابتدای فعالیتش بر این باور بود که «تکرار شنیدن موسیقی تمیز» سلیقه نسل جوان را شکل می‌دهد و از هجوم بی‌کیفیتی که امروز از پلتفرم‌ها و موسیقی‌های زرد می‌رسد، جلوگیری می‌کند. این نگاه بیشتر برای نوجوانانی اهمیت دارد که در کلاس‌های موسیقی فعالیت می‌کنند و گوششان در حال تربیت است؛ گوش این نسل نیاز به تجربه مستمر موسیقی فاخر دارد تا پیوندش با موسیقی جدی قطع نشود.

مصطفی خوبانی استقبال مردم بوشهر را از تور کنسرت «ایرانم» علیرضا قربانی بی‌سابقه خواند و افزود: در سال‌های گذشته، بوشهر عمدتا کنسرت‌هایی با ظرفیت‌های محدود ۷۰۰ تا ۱۰۰۰ نفر برگزار کرده بود و تنها در چند مورد محدود توانسته بود به ظرفیت دو هزار نفر برسد؛ تجربه‌هایی که بیشتر با حضور چهره‌هایی مانند شهرام ناظری و سالار عقیلی ممکن شده بود. همین تجربه‌ها نشان داده بود که بوشهر ظرفیت بیشتری دارد، اما نبود سازه استاندارد، محدودیت سالن‌ها، حساسیت نهادها و کمبود زیرساخت مانع از رویدادهای بزرگ‌تر می‌شد. در حالی که ما سال‌ها این مسئله را گوشزد می‌کردیم؛ اما برای عبور از این سقف، نیاز به یک ساختار حرفه‌ای و همکاری یک مجموعه تخصصی بود؛ مجموعه‌ای که بتواند سازه استاندارد، مهندسی صحنه، نور و تصویر و هماهنگی کلان پروژه را در سطح ملی ارائه دهد.

وی ادامه داد: این نیاز و خلأ با همکاری با مؤسسه فرهنگی- ‌هنری «شهر آفتاب» رفع شد؛ مجموعه‌ای حرفه‌ای که به مدیریت محسن خباز در سال‌های اخیر روی استانداردسازی اجرای زنده کار کرده و سازه‌ای مهندسی‌شده و قابل انتقال طراحی کرده بود. این سازه که برای نخستین‌بار در ایران مورد استفاده قرار می‌گرفت، توانست در بوشهر هم کیفیتی مشابه تهران، یزد یا اهواز ایجاد کند و خلأ زیرساخت شهری را جبران کند. این همکاری نتیجه‌اش برگزاری یکی از بزرگ‌ترین رویدادهای موسیقی سال کشور در بوشهر بود: اجرای تور «ایرانم» با صدای علیرضا قربانی.

خوبانی با تاکید بر اینکه بوشهر چهارمین مقصد تور بود؛ شهری که با توجه به تجربه‌های گذشته، کسی انتظار نداشت بتواند در یک فضای باز نزدیک به پنج‌هزار نفر مخاطب را مدیریت کند، تصریح کرد: برای این اجرا ظرفیت  پنج هزار نفر تعیین شد؛ ظرفیتی که هر شب آن معادل چهار الی پنج سانس از کنسرت‌های معمولی استان بود. استقبال فراتر از حد انتظار بود و باعث شد اجرا چهار شب متوالی تمدید شود؛ در مجموع حداقل ۱۸ هزار نفر در این رویداد شرکت کردند. این رقم برای بوشهر نه‌تنها بی‌سابقه، بلکه نقطه عطفی در تاریخ اجراهای زنده استان است.

مدیرعامل موسسه فرهنگی هنری «دی بآذر» که با همکاری موسسه فرهنگی هنری شهر آفتاب شیراز، تور کنسرت «ایرانم» را در بوشهر برگزار کرد، تاکید کرد: این استقبال گسترده البته بدون چالش نبود. در ابتدای مسیر، نگاه نهادهای انتظامی نسبت به تجمع پنج‌هزار نفره چندان مثبت نبود؛ ذهنیت‌هایی از تجربه «فستیوال کوچه» در فضای امنیتی استان باقی مانده بود و همین موضوع باعث شد در ابتدا پاسخ منفی به برگزاری داده شود؛ اما مجموعه برگزارکننده با ارائه توضیحات دقیق درباره ماهیت موسیقی، کنترل‌پذیری جمعیت این ژانر، نظم مخاطبان، تفاوت ماهوی این اجرا با رویدادهای پرحاشیه و تشریح ساختار امنیتی و تشریفاتی برنامه توانست نظر نهادها را تغییر دهد. پس از پایان شب اول و مشاهده نظم کم‌نظیر جمعیت، بسیاری از نگرانی‌ها برطرف شد و روند همکاری نهادهای امنیتی سرعت بیشتری گرفت.

وی یادآور شد: در بخش فنی، صحنه هلالی، ورودی‌های متعدد، دو ویدئووال بزرگ در طرفین، ویدئو مپینگ پشت صحنه و نورپردازی استاندارد یک تجربه چشم‌نواز خلق کرد. طراحی نشیمن پلکانی باعث شد حتی در ازدحام پنج‌هزار نفری، هیچ نقطه‌ای با دید محدود باقی نماند. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این اجرا حضور ۲۵ نوازنده روی صحنه بود؛ تعداد و ترکیبی که کمتر در کنسرت‌های چندسال اخیر شهرستان‌ها دیده شده بود و استاندارد بصری اجرا را بالا برد.

خوبانی با تاکید بر اینکه استانداردسازی در این پروژه فقط فنی نبود، گفت: مدیریت منابع انسانی و الزام به استفاده از نیروهای بومی یکی از مهم‌ترین تصمیم‌ها در برگزاری این تورکنسرت منحصربه‌فرد بود. برخلاف بسیاری از پروژه‌ها که نیروهای اجرایی از شهرهای دیگر آورده می‌شوند، در بوشهر تلاش شد بخش عمده نیروها از استان انتخاب شوند. تیم تشریفات و حراست از نیروهای قدیمی بوشهری تقویت شد و تعدادشان افزایش یافت. در مجموع حدود ۱۲۰ نفر نیروی اجرایی در بخش‌های مختلف پروژه حضور داشتند؛ از نور و صدا گرفته تا تصویر، صدا، سازه، رسانه، تولید و مدیریت. از سوی دیگر، حدود ۵۰ نفر نیروی انتظامی پروژه را پشتیبانی کردند؛ حدود ۲۰ نفر پلیس راهور، نزدیک به ۱۰ نفر از نیروهای اماکن و سایر واحدهای انتظامی همراه با آتش‌نشانی و اورژانس که از پیش از شروع برنامه در محل مستقر بودند.

مدیرعامل موسسه فرهنگی هنری «دی بآذر» ادامه داد: جلسات متعدد با فرماندهی انتظامی، معاونت سیاسی و امنیتی، معاونت اجتماعی، شهرداری و فرمانداری پیش از اجرا برگزار شد. در این جلسات، نقشه‌های جانمایی، مسیرهای ورودی و خروجی، مسیرهای اضطراری، جایگاه مهمانان ویژه، جایگاه رسانه، موقعیت پارکینگ و نقاط استقرار نیروها طراحی و بازبینی شد. چندین بازدید میدانی نیز انجام گرفت تا اطمینان حاصل شود همه بخش‌ها آماده‌اند. گروه پارکینگ با حداقل ۱۰ نفر نیرو مسئولیت هدایت خودروها را برعهده داشتند و توانستند با تقسیم‌بندی فضا، از ایجاد گره‌های ترافیکی جلوگیری کنند.

خوبانی با تاکید بر اینکه تنها چالش واقعی، موضوع سرویس‌های بهداشتی بود، افزود: قرار بود شهرداری سرویس‌های پرتابل تأمین کند؛ اما این وعده عملی نشد. ما در نهایت با همکاری یک مجموعه امنیتی چند سرویس پشت صحنه فراهم و یکی از سرویس‌های قدیمی ورزشگاه را تعمیر و قابل استفاده کردیم. این مشکل در شب‌های نخست محسوس بود اما در اجرای شب‌های بعد مدیریت شد.

وی با تاکید بر اینکه در کنار مسائل اجرایی، این اجرا یک پیام مهم‌تر هم داشت؛ اینکه موسیقی ایرانی، خلاف تصور رایج، همچنان توان جذب گسترده مخاطب را دارد؛ به شرط آن‌که به‌روز، خوش‌ساخت و متناسب با ریتم زندگی مردم ارائه شود، بیان کرد: نسل جدید کمتر حوصله شنیدن ساز و آوازهای کلاسیک دارد؛ نه از سر بی‌ذوقی، بلکه به‌دلیل تغییر سبک زندگی و فشارهای اجتماعی. موسیقی ایرانی امروز در قالب ساختارهای نوین با تنظیم‌هایی که حسام ناصری و دیگر آهنگسازان نسل جدید ارائه می‌کنند، توانسته خود را به گوش نسل نوجوان برساند. حضور نوجوانانی که تا دیروز فقط مخاطب کنسرت‌های پاپ بودند، نشانه‌ای است از این تحول. این نسل، حالا در مواجهه با موسیقی ایرانی تازه‌پرداخت‌شده، نه‌تنها حوصله دارد، بلکه مشتاق است.

خوبانی با اشاره به اینکه در اجرای این تور کنسرت، نقش اصلی طراحی و تهیه‌کنندگی پروژه را موسسه فرهنگی هنری «شهر آفتاب» انجام داد و دی‌بآذر نیز به‌عنوان میزبان بومی، نقشی اساسی در هماهنگی‌های شهری، ارتباطات منطقه‌ای، پشتیبانی اجرایی و مدیریت نیروها ایفا کرد، گفت: این همراهی، پروژه را به یک نمونه موفق همکاری بین‌استانی تبدیل کرد؛ نمونه‌ای که نشان داد اگر ظرفیت‌های بومی با تخصص‌های حرفه‌ای تلفیق شود، بوشهر می‌تواند میزبان رویدادهایی باشد که پیش‌تر تصور می‌شد فقط در تهران یا چند کلانشهر دیگر ممکن است.

وی با تاکید بر اینکه موسسه فرهنگی هنری دی بآذر به‌عنوان نخستین موسسه موسیقی استان بوشهر در ادامه مسیر خود برنامه‌ریزی کرده است به‌جای تمرکز بر آموزش، یک جشنواره موسیقی نواحی و محلی با محوریت بوشهر برگزار کند، تصریح کرد: جشنواره‌ای برای معرفی موسیقی جنوب، احیای روایت‌های بومی و تقویت هویت صوتی منطقه. این جشنواره قرار است پاسخی باشد به نیاز فرهنگی استان که سال‌هاست اجرای منسجمی در حوزه موسیقی نواحی نداشته است.

خوبانی یادآور شد: تجربه اجرای تور «ایرانم» در بوشهر نشان داد که این استان ظرفیت‌های بالقوه‌ای دارد؛ مخاطبی فهیم و همراه، نیروهای اجرایی متعهد، نهادهایی که با اقناع و توضیح همراه می‌شوند و شهری که اگر زیرساخت‌هایش تقویت شود، می‌تواند به یکی از مقاصد مهم اجرای زنده در کشور تبدیل شود. بوشهر ثابت کرد که می‌تواند میزبان یک رویداد بزرگ پنج‌هزار نفری باشد؛ با آرامش، با نظم و با کیفیتی که کمتر کسی در سال‌های گذشته تصور می‌کرد.

اشتراک‌گذاری:

نظرات

نظر خود را بنویسید

نام و ایمیل اختیاری هستند. فقط نظر شما ضروری است.