انرژی 7 بازدید
خبر خوب نجفی‌اردکانی به سهامداران پتروشیمی جم؛

جم با صادرات ۴۲۰ میلیون دلاری جایگاه خود را تثبیت کرد

بامداد جنوب: روز گذشته (شنبه، ۲۸ تیر) مجمع عمومی سال مالی پتروشیمی جم با حضور ۸۹ درصد از سهامدارانی این شرکت در تهران برگزار شد. در این مجمع گزارشی از عملکرد مالی و مدیریتی این پتروشیمی و افقی که برای آن در سال‌ جاری طراحی و پیش‌بینی‌شده، ارائه شد. خوشبختانه گزارش ارائه‌شده امیدبخش بود که نشان از مدیریت مطلوب پتروشیمی جم و بازدهی بالای عملکرد آن در سال‌های اخیر دارد.

پتروشیمی جم یکی از پتروشیمی‌های سودده منطقه پارس جنوبی و از بزرگ‌ترین واحدهای تولید الفین در جهان شناخته می‌شود که عمدتاً به‌منظور تولید الفین‌ها و پلی‌اتیلن‌های سبک خطی و سنگین تأسیس‌شده است.

این پتروشیمی دارای واحدهای تولیدی گوناگونی است که از آن جمله می‌توان به واحدهای الفین، پلی‏اتیلن سنگین، پلی‌اتیلن خطی، بوتادین، بوتن-۱ اشاره کرد. پتروشیمی جم با ایفای نقش برجسته در زنجیره طرح‌های مگا سایز منطقه ویژه اقتصادی پارس توانسته سهم خود را در بازارهای منطقه و جهان کسب کرده و مورد توجه بازیگران اصلی صنعت پتروشیمی قرار گیرد.

مدیرعامل پتروشیمی جم روز گذشته در مجمع عمومی این شرکت، از صادرات ۴۲۰ میلیون دلاری این پتروشیمی در سال ۱۴۰۳ خبر داد. محمد هاشم نجفی اردکانی با اعلام این خبر گفت: در سال مالی ۱۴۰۳ بالغ‌بر ۸ درصد افزایش حجم تولید داشتیم و درآمد عملیاتی شرکت به ۷۱ همت رسید که نسبت به سال مالی قبل به میزان ۶۸ درصد رشد را نشان می‌دهد. ۲۵ درصد از این افزایش فروش مربوط به بازارهای جدید و ۳۰ درصد نرخ تسعیر ارز بوده است.

به گفته وی، بهای تمام‌شده به دلیل افزایش هزینه‌های یوتیلیتی و خوراک ۷۴ درصد افزایش داشته و به ۶۰ همت رسید که ۵۴ درصد بابت مواد اولیه مستقیم بوده که از این میان ۲۴ درصد خوراک گازی و ۶۶ درصد مربوط به خوراک مایع بوده است.

 نجفی‌اردکانی با بیان اینکه همچنین سود ناخالص جم به ۱۰.۸ همت بالغ شد که رشد ۴۱ درصدی داشت، افزود: سود خالص شرکت نیز ۸.۵ همت را ثبت کرد. لاین ۵۰۰۰ که GPPS تولید می‌کند در مرداد سال گذشته و لاین ABS در دهه فجر سال گذشته به بهره‌برداری رسید.

مدیرعامل پتروشیمی جم که سال گذشته با مدیریت صحیح، این پتروشیمی را با کسب درآمد ۷۱ هزار و ۱۹۷ میلیارد تومان به‌عنوان پردرآمدترین پتروشیمی پلیمرساز کشور معرفی کرد، افزود: میزان تولید و فروش این پتروشیمی به ترتیب در رتبه ششم و چهارم شرکت‌های پتروشیمی بورسی قرار دارد و در سال ۱۴۰۴ باوجود همه محدودیت‌ها، افزایش تولید داشتیم. در تولید پروپیلن با زیان مواجه بودیم اما با تولید ارزش‌آفرین تغییر رویه دادیم تا حاشیه سود تضمین شود.

وی با تاکید بر اینکه در بازارهای صادراتی هم بازارهای سنتی را حفظ کرده و هم وارد بازارهای جدید شدیم و ۴۲۰ میلیون دلار ارزآوری داشتیم، تصریح کرد: تمرکز از بازار چین را برداشته و با تغییر استراتژی فروش بر بازارهای جدید در اروپا و حوزه CIS ورود کردیم. متأسفانه با توجه به تکلیفی هم‌اکنون ۷۰ درصد فروش داخلی بوده و ۳۰ درصد صادراتی است.

نجفی‌اردکانی با اشاره به اینکه در حوزه حقوقی تلاش کرده‌ایم تا با اصلاح آیین‌نامه‌های معاملات وارد دعوای حقوقی با شرکت‎های خریدار خوراک بین مجتمعی نشویم، تاکید کرد: در حال حاضر اجرای حکم پرونده مهر از سوی رئیس قوه قضائیه متوقف‌شده است و مزایده اول آن را برگزار کردیم.

در پایان این مجمع تقسیم سود ۴۲۰ تومانی به ازای هر سهم مورد موافقت هیئت‌رئیسه و سهامداران جم قرار گرفت. همان‌طور که نجفی‌اردکانی، مدیرعامل پتروشیمی جم اشاره کرد، رشد این پتروشیمی در درآمد، تولید و فروش، حاصل بازاریابی‌های جدید، تغییر رویه در تولید برخی محصولات زیان‌ده، افزودن لاین‌های تولید محصولات جدید و مدیریت صحیح همه بخش‌های آن بوده است.

نجفی‌اردکانی در مجمع عمومی این پتروشیمی از آغاز تولید محصولاتی چون پلی استایرن معمولی که با نام اختصاری (GPPS) خوانده می‌شود، خبر داد که این محصول در صنایع خودروسازی، لوازم‌التحریر، قطعات الکترونیکی و بسته‌بندی مواد غذایی استفاده می‌شوند. وی همچنین به بهره‌برداری لاین ABS در این پتروشیمی در بهمن سال گذشته اشاره کرد. محصولی پلیمری که پلاستیک ارزان‌قیمت مهندسی و جزء پلاستیک‌های گرمانرم به شمار می‌رود و دارای ساختاری آمورف است که برای بسته‌بندی مواد غذایی کاربرد دارد.

ازآنجایی‌که پتروشیمی جم از بزرگ‏ترین صادرکنندگان محصولات پلیمری ایران محسوب می‌شود، در گروه محصولات پلی‌اتیلن سنگین پیش از این، رتبه نخست صادرات را از آن خودکرده است. این پتروشیمی نزدیک به ۶۰ درصد محصولات تولیدی خود را به بیش از ۲۰ کشور جهان نظیر چین، ترکیه و کشورهای همسایه صادر می‌کند.

پتروشیمی جم در سال گذشته تلاش کرد تا سبد بازارهای هدف خود را با محوریت ارتقای سهم بازارهای بالقوه افزایش دهد و با مدیریت مطلوب و بازاریابی اصولی توانست ۱۴۰۳ بازارهای خارجی‌اش را توسعه و ۲۵ درصد فروش خود را از این طریق افزایش بدهد.

اشتراک‌گذاری:

نظرات

نظر خود را بنویسید

نام و ایمیل اختیاری هستند. فقط نظر شما ضروری است.