توسعه بندر دیلم مطالبه جدی لنجداران است
۱۴۰۴-۰۷-۱۴
بامدادجنوب_داود علیزاده
تأخیرهای مکرر در پروازها به یکی از چالشهای جدی سفرهای هوایی کشور تبدیل شده است. مسافرانی که برای امور کاری، درمانی یا خانوادگی برنامهریزی دقیق دارند، با هر تأخیر ساعتها از وقت خود را از دست میدهند و در بسیاری از موارد ناچار به تغییر یا لغو برنامههای خود میشوند. این بینظمی در زمانبندی پروازها، نه تنها اعتماد عمومی به ایرلاینها را کاهش داده، بلکه موجب ازدحام، افزایش هزینههای اقامت و نارضایتی گسترده در فرودگاهها شده است.
بررسی عملکرد زمانی ایرلاینها در فرودگاه بوشهر بر اساس آمارهای رسمی شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران در مهرماه ۱۴۰۴ نشان میدهد این فرودگاه با بحرانی جدی در نظم پروازها روبهرو بوده است؛ وضعیتی که فاصله چشمگیری با میانگین کشوری دارد. در حالی که میانگین تأخیر پروازهای داخلی کشور ۲۹ درصد اعلام شده، آمار بوشهر از تأخیر در بیش از نیمی از پروازها حکایت دارد. دادهها نشان میدهد که مسافران این فرودگاه با مجموعهای از بینظمیهای مکرر مواجه بودهاند و برخی ایرلاینها رکوردهای منفی قابلتوجهی ثبت کردهاند.
هواپیمایی ساها با ثبت رکورد منفی ۱۰۰ درصد تأخیر، ضعیفترین عملکرد را در میان تمامی ایرلاینهای فعال بوشهر به نام خود زده است؛ یعنی هیچیک از پروازهای خروجی آن بدون تأخیر انجام نشده است. پس از آن، شرکتهای آتا ایر و قشمایر به ترتیب با ۸۸ و ۸۰ درصد تأخیر در ردههای بعدی قرار گرفتهاند؛ سطحی از بینظمی که حتی از میانگین کشوری عملکرد آتا ایر با ۴۴ درصد پرواز تأخیردار نیز بالاتر است. در گروه ایرلاینهایی با وضعیت زمانی ناپایدار، شرکتهای آسمان، وارش، آوا ایر و چابهار هرکدام با حدود ۵۰ درصد پرواز تأخیردار و کارون با ۵۶ درصد تأخیر نیز نمایانگر اختلال جدی در برنامهریزی پروازی هستند.
در مقابل این آشفتگی زمانی، تنها چند شرکت توانستهاند اعتماد مسافران را حفظ کنند. هواپیمایی ایرتور منظمترین ایرلاین بوشهر لقب گرفته و فقط سه درصد از پروازهای آن با تأخیر انجام شده است. پس از آن، هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) با ۱۳ درصد تأخیر عملکردی بسیار بهتر از میانگین سایر رقبا داشته است. در طبقه میانی جدول، کاسپین، یزد ایر، زاگرس و کیشایر با دامنه تأخیر میان ۲۳ تا ۴۴ درصد قرار دارند که در مقیاس کشوری، عملکردی نسبتاً قابلقبول محسوب میشود.
در سطح ملی، شرایط اگرچه بهتر بوده، اما همچنان بینظمی در زمانبندی پروازها محسوس است. طبق اعلام شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران، در مهرماه امسال ۱۶هزار و ۲۰ پرواز داخلی انجام شده که از این میزان چهارهزار و ۶۸۸ پرواز، معادل ۲۹ درصد کل پروازها، با تأخیر بیش از ۳۰ دقیقه انجام شدهاند. مجموع زمان ثبتشده تأخیرها به ۳۶۶هزار و ۲۸۲ دقیقه رسیده است. این آمار نشان میدهد که هرچند وضعیت کلی کشور مطلوبتر از بوشهر است، اما تأخیرهای پروازی همچنان چالش جدی صنعت هوایی محسوب میشوند.
در میان ایرلاینهای داخلی، آتا ایر با ۴۴ درصد پرواز تأخیردار و میانگین ۷۹ دقیقه تأخیر در هر پرواز، در صدر فهرست قرار دارد. پس از آن، شرکتهای پارسایر، آوایر، ساها، فلایکیش، تابان و رایمون بیشترین میزان تأخیر در کشور را دارند. از لحاظ متوسط زمان تأخیر، هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (ایرانایر) با ۱۳۰ دقیقه در جایگاه دوم پس از ساها قرار گرفته است. در نقطه مقابل، هواپیمایی ماهان با تنها ۱۳ درصد پرواز تأخیردار بهترین عملکرد را در میان ایرلاینهای داخلی از آن خود کرده و رقمی مشابه هما در فرودگاه بوشهر دارد.
جا دارد به این نکته نیز اشاره کنیم که این میزان تأخیر یعنی بازی با وقت و زمان بیشتر سه میلیون مسافر در کشور و بیش از ۱۰۰ هزار مسافر در استان بوشهر… در مهرماه امسال سهمیلیون و ۵۲۷هزار و ۱۸۱ مسافر در فرودگاههای کشور اعزام و پذیرش شدند که نسبت به مهر سال گذشته ۱۸ درصد رشد داشته است. سهم استان بوشهر از این رقم در دو فرودگاه خود به ترتیب شامل ۳۹هزار و ۲۳۷ مسافر در فرودگاه بوشهر و ۶۸هزار و ۶۷۹ مسافر در فرودگاه عسلویه بوده است. در کل کشور، ۳۱هزار و ۳۲۵ نشست و برخاست هواپیما انجام شده که رشد ۱۵ درصدی نسبت به مدت مشابه پارسال را نشان میدهد. از این تعداد، فرودگاه بوشهر ۳۴۲ پرواز داخلی و ۱۷ بینالمللی و فرودگاه عسلویه ۶۸۴ نشست و برخاست را ثبت کرده است. هر دو فرودگاه نسبت به ماه گذشته به ترتیب یک و شش درصد کاهش فعالیت داشتهاند.
در مقایسه با این ارقام، فرودگاه مهرآباد با ۹هزار و ۸۵۳ نشست و برخاست و بیش از یکمیلیون مسافر، پرترددترین فرودگاه کشور باقی مانده است. پس از آن، فرودگاههای مشهد، شیراز، اهواز، اصفهان، تبریز و بندرعباس در جایگاههای بعدی قرار دارند.
مقایسه شاخصهای کشوری و بوشهر نشان میدهد میانگین تأخیر در پروازهای بوشهر حدود دو برابر میانگین ملی است و نظم پروازی ایرلاینهای ساها و آتا در بوشهر از عملکرد آنها در سطح کشور بهمراتب ضعیفتر بوده است. در عین حال، ایرتور و هما با حفظ استانداردهای ملی زمانبندی، توانستهاند چهرهای نسبتاً موفق از مدیریت تأخیر ارائه دهند. مجموع این دادهها نشان میدهد فربودگاه بوشهر در مهرماه ۱۴۰۴ چهرهای نگرانکننده از ضعف هماهنگی هوایی و بیثباتی در برنامهریزی پروازی داشته است؛ موضوعی که نیازمند بررسی دقیقتر و اصلاح فوری در سازوکار نظارت و مدیریت حملونقل هوایی منطقه است.
۱۴۰۴-۰۷-۱۴
۱۴۰۴-۰۵-۰۵
۱۴۰۴-۰۷-۱۰
نظر خود را بنویسید
نام و ایمیل اختیاری هستند. فقط نظر شما ضروری است.