شفافیت قیمتی حلقه مفقوده بازار
۱۴۰۴-۰۴-۳۰
بامداد جنوب – داود علیزاده
رئیس سازمان مدیریت و برنامهریزی استان بوشهر روز دوشنبه ۱۳ مردادماه در نشست پاسخگویی مدیران دستگاههای اجرایی با اصحاب رسانه حاضر و به سوالا خبرنگان پاسخ داد.
اصغر ناصری در نشست یادشده با اشاره به آغاز دامنه اجرای مصوبات سفر پارسال رئیسجمهور به بوشهر، گفت: این طرحها از امسال وارد مرحله اجرا شده و تا سال ۱۴۰۶ ادامه خواهد داشت. در همین راستا ۱۵۰ هزار میلیارد ریال برای پروژههای گوناگون عمرانی، خدماتی و زیرساختی این استان در نظر گرفته شده است. به گفته ناصری، این اعتبار در مقاطع مختلف میان دستگاهها و پروژههای شاخص استان توزیع شده و هدف آن ارتقاء وضعیت معیشتی و زیرساختی مردم بوشهر است.
وی ادامه داد: از مجموع اعتبار تخصیص یافته، شرکت آب منطقهای و شرکت آب و فاضلاب استان مجموعاً ۶۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال دریافت کردهاند، بهطوری که به علت مشکلات آبی و اهمیت تأمین آب در استان بوشهر، این حوزه بیشترین سهم را به خود اختصاص داده است. بعد از آن، اداره کل راه و شهرسازی و اداره کل راهداری و حملونقل جادهای با ۴۵ هزار میلیارد ریال رتبههای دوم و سوم را دارند. همچنین حوزه آموزش و پرورش و نوسازی مدارس با ۲۲ هزار میلیارد ریال، بهداشت و درمان با ۱۱ هزار میلیارد ریال، جهاد کشاورزی سه هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال، ورزش و جوانان دو هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اطلاعات یک هزار و ۸۵۰ میلیارد ریال، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی ۴۰۰ میلیارد ریال و اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز ۱۹۰ میلیارد ریال تخصیص گرفتهاند.
رئیس سازمان مدیریت و برنامهریزی استان بوشهر با اشاره به اهمیت پروژههای سدسازی و توسعه راهها افزود: از محل مولدسازی داراییهای دستگاهها ۲۰ هزار میلیارد ریال برای پروژه سد دالکی و ۴ هزار میلیارد ریال برای طرحهای مهم بخش راه اختصاص یافته است.
ناصری با تأکید بر ماهیت اعتبارات، توضیح داد: از میان ۱۵۰ هزار میلیارد ریال، ۲۷ هزار میلیارد ریال تعهدات استانی و ۱۰۰ هزار میلیارد ریال تعهدات ملی است که با این توزیع، اجرای پروژههای مهم با تأمین اعتبارات کافی تضمین شده است. وی عنوان کرد: در سفر رئیسجمهور، برای استان بوشهر ۱۶۴ پروژه تعریف شده که شامل ۱۳ پروژه در بخش آب، هفت پروژه راه و شهرسازی، چهار پروژه بهداشت و درمان، سه پروژه جهاد کشاورزی، هشت پروژه ورزش و جوانان، چهار پروژه در حوزه آموزش عالی و ۱۲۱ پروژه نوسازی مدارس است.
به گفته ناصری، اعتبارات سال جاری استان بالغ بر ۸۸ هزار میلیارد ریال است که بر اساس شاخصهای تخصصی میان پروژهها و شهرستانها توزیع شده و اجرای پروژههای نیمهتمام نسبت به شروع پروژههای جدید در اولویت قرار دارد. به همین منظور، تنها پنج درصد اعتبارات امسال به پروژههای کلنگزنی جدید اختصاص یافته و ۹۵ درصد دیگر به تکمیل پروژههای باقیمانده اختصاص مییابد. هدف از این رویکرد، جلوگیری از پدید آمدن طرحهای نیمهکاره جدید و بهرهبرداری هرچه سریعتر از طرحهای فعلی است.
نکته مهم دیگر که ناصری به آن اشاره کرد، سهم ارزش افزوده و عوارض آلایندگی در توسعه استان است. به گفته او، تنها تا پایان خرداد ماه امسال، اعتبارات حاصل از ارزش افزوده به شش هزار میلیارد ریال رسیده و در سال گذشته نیز مبلغی معادل ۷۰ هزار میلیارد ریال از محل عوارض آلایندگی و ارزش افزوده به استان تخصیص یافته است. توزیع این وجوه میان شهرستانها به گونهای است که شهرستانهای کنگان با ۱۳ هزار میلیارد ریال، عسلویه با ۱۱ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال و بوشهر با ۱۱ هزار میلیارد ریال بیشترین سهم را گرفتهاند. در مقابل، شهرستانهای دیلم، دشتی و تنگستان کمترین سهم را به خود اختصاص دادهاند.
در زمینه اعتبارات مسئولیت اجتماعی نفت، ناصری اعلام کرد: در سال جاری حدود ۱۰ هزار میلیارد ریال اعتبار به دستگاههای مختلف استان اختصاص یافته که بررسی میزان اثربخشی این اعتبارات، نیازمند ارزیابی دقیق است. همچنین سال ۱۴۰۲ مبلغ ۴۴ هزار میلیارد ریال از محل مسئولیت اجتماعی نفت برای اجرای حدود ۶۰۰ پروژه در استان بوشهر توزیع شده که نشان از رویکرد حمایتی از پروژههای مهم و اثربخش دارد. علاوه بر این، از محل اعتبارات ملی در اختیار نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز ۱۰ هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال با هدف اجرای پروژههای زیرساختی به بوشهر اختصاص یافته است.
رئیس سازمان مدیریت و برنامهریزی استان بوشهر گفت: از سال گذشته تا کنون، مجموع اعتبار استانی معادل ۴۱ هزار میلیارد ریال بوده که از این مجموع، ۱۲ هزار میلیارد ریال هنوز هزینه نشده است. با توجه به اینکه سال مالی تا پایان شهریور ادامه دارد، دستگاههای اجرایی استان باید با سرعت بیشتر در جذب و هزینه کرد اعتبارات اقدام کنند تا پروژههای ضروری منطقه معطل نماند و روند توسعهای استان شتاب بگیرد.
نکته قابل توجه دیگر که در این نشست بیان شد، این است که اعتبارات تملک دارایی سرمایهای به استانها اجازه داده بخشی از منابع خود را به پروژههای شاخص ملی نظیر باند دوم دالکی – کنار تخته، سد دالکی، بیمارستان فاطمه زهرا بوشهر و بیمارستان ۱۷ شهریور برازجان اختصاص دهند. سهم اعتبارات شهرستانها نیز در سال جاری به ترتیب دشتستان با ۱۱ هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال، بوشهر ۱۰ هزار میلیارد ریال و دیگر شهرستانها مانند دشتی، کنگان، تنگستان، گناوه، دیر، جم، عسلویه و دیلم با سهمهای متناسبی قرار گرفتهاند.
به گفته وی استان بوشهر در سال ۱۴۰۴ توانسته با کسب ۳۳۰ هزار میلیارد ریال درآمد استانی، عنوان یکی از ۱۰ استان درآمدزای کشور و رتبه اول سرانه اعتبارات عمرانی را به خود اختصاص دهد. تحلیل این ارقام نشان میدهد که اولویت تخصیص اعتبار طرحهای نیمهتمام و پرهیز از آغاز پروژههای جدید، نقشی کلیدی در استفاده بهینهتر از منابع مالی استان دارد.
ناصری در ادامه تأکید کرد: علاوه بر این، موضوع جذب اعتبارات ارزش افزوده و توجه به حوزه مسئولیت اجتماعی صنایع نفت و گاز از نکات برجسته برنامهریزی امسال است. انتظار میرود با توجه به سه درصد از فروش پتروشیمیها که باید به حوزه مسئولیت اجتماعی اختصاص یابد، نقش مناطق محروم و میزبانهای اصلی در نحوه توزیع این اعتبارات پررنگتر باشد.
در جمعبندی صحبتها، وی از وجود یک هزار و ۳۰۰ پروژه نیمهتمام در استان بوشهر با متوسط پیشرفت فیزیکی ۴۰ درصد خبر داد و تصریح کرد: اگرچه برای تکمیل این پروژهها به ۱۹۰ هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز است اما بخش مهمی از این منابع باید از محل مولدسازی داراییهای استان تأمین شود که رقم پیشبینی شده برای امسال ۱۰ هزار میلیارد ریال است.
همچنین در این نشست، خبرنگار بامداد جنوب به نکتهای کلیدی اشاره کرد و گفت: با وجود اعلام نرخ تورم رسمی از سوی مرکز آمار، بسیاری از مردم استان بوشهر معتقدند که رشد قیمتها و فشار معیشتی بیش از آن چیزی است که در آمارها اعلام میشود و رتبه تورمی استان بوشهر در کشور برای بسیاری باورپذیر نیست.
ناصری در پاسخ به این دغدغه اجتماعی، توضیح داد: اینکه میان آمارهای رسمی و سطح ادراک مردم از تورم، فاصله و تفاوت وجود دارد، موضوعی است که هم در استان بوشهر و هم در سایر نقاط کشور، حتی در بسیاری از کشورهای دیگر هم مشاهده میشود. تورم شاخصی آماری و محاسبهشده است که براساس متوسط تغییرات قیمت یک سبد مشخص از کالاها و خدمات مصرفی خانوار تهیه میشود. در این محاسبه، برخی کالاها که سهم کمتری در سبد دارند با کالاهای پرمصرف یکسان دیده نمیشوند. همچنین، آمارها بر پایه میانگین کل خانوارها و همه نقاط استان محاسبه میشود، در حالی که تجربۀ ملموس مردم ممکن است تحت تأثیر محل سکونت، نوع شغل، درآمد خانوار و الگوی مصرفی خاص هر فرد یا هر خانواده، متفاوت باشد.
وی افزود: برای مثال، اگر در یک بازه زمانی قیمت خوراکیها یا اجاره مسکن در یک منطقه خاص افزایش چشمگیر داشته باشد، کسانی که وابستگی بیشتری به این اقلام دارند، فشار بیشتری را احساس میکنند؛ اما در شاخص کل، رشد قیمت برخی کالاهایی که کمتر استفاده میشوند یا کاهش قیمت اقلام خاص، میتواند میانگین تورم را پایین بیاورد و بنابراین مردم احساس کنند تورم واقعی برای آنها بالاتر از ارقام رسمی است.
وی تأکید کرد: یکی دیگر از دلایل این تفاوت، سرعت انتشار، دوره آماری و نحوه جمعآوری دادههاست. بسیاری از مردم افزایش آنی یا مقطعی قیمتها را در زندگی روزمره سریعتر و عمیقتر احساس میکنند، اما شاخص رسمی با وقفه زمانی و براساس کل سبد و با لحاظ مناطق مختلف محاسبه میشود.
رئیس سازمان مدیریت و برنامهریزی استان تأکید کرد: ما تلاش میکنیم علاوه بر استفاده از شاخصهای رسمی، سازوکارهای میدانی و نظرسنجیهای مردمی را نیز مورد توجه قرار دهیم تا برنامهریزیها بر اساس وضعیت واقعی معیشتی مردم و شرایط خاص هر منطقه انجام شود.
در پایان این نشست، ناصری بر اهمیت تسریع در جذب اعتبارات و اجرای کامل طرحهای مصوب تأکید کرد و افزود: تحقق کامل این برنامهها زمینه ارتقاء شاخصهای توسعهای، اشتغال و بهبود کیفیت زندگی مردم استان را فراهم میکند و موجب میشود بوشهر همچنان به عنوان استانی پیشرو در تخصیص و مدیریت بهینه منابع شناخته شود.
نظر خود را بنویسید
نام و ایمیل اختیاری هستند. فقط نظر شما ضروری است.