غولهای پلیمری پارسجنوبی در پی تصاحب بازارهای نوظهور جهانی
بامداد جنوب – الهام بهروزی
ایرانپلاست یکی از معتبرترین نمایشگاههای صنعتی است که برای نخستینبار به ابتکار شرکت ملی صنایع پتروشیمی با هدف رونق بازار صنایع پلاستیک داخلی و تسهیل روند بازاریابی جهانی و حضور در بازارهای جهانی در سال ۱۳۸۱ برگزار شد. این رویداد خیلی زود به یکی از معتبرترین رویدادهای صنعت پلیمر جهان تبدیل شد و به بستری برای جذب تجار جهانی و یافتن بازارهای نوظهور بینالمللی درآمد.
تمرکز استراتژیک بر زنجیره ارزش پلیمر و بازارهای جهانی باعث شد که این نمایشگاه با سابقه دو دهه برگزاری امروزبهعنوان شاخصترین رویداد پلیمری خاورمیانه، پذیرای صنایع پلیمر جهانی و منطقه باشد. این نمایشگاه در حقیقت بستری برای نمایش و عرضه گریدهای باکیفیت و جدید صنایع پلیمری داخلی و دستیابی به بازارهای جهانی نوظهور و پررونق با اتکا بر برتریهای فنی است. این رویداد هماینک به نوزدهمین ایستگاه خود رسیده است که از روز گذشته (دوشنبه، ۱۷ شهریور) کار خود را در نمایشگاه بینالمللی تهران آغاز کرده و تا پنجشنبه، ۲۰ شهریور ادامه دارد.
این دوره با مشارکت بیش از ۷۰۵ شرکت داخلی و ۶۷ شرکت خارجی همراه شده که از این تعداد مهمان خارجی، ۴۹ شرکت بهصورت مستقیم از چین و هند و ۱۸ شرکت بهصورت نمایندگان کشورهای چین، هند، کرهجنوبی، تایوان، آلمان، اتریش، ایتالیا و ترکیه حضور دارند.
در نوزدهمین نمایشگاه ایرانپلاست که میتوان اقتدار و توان پلیمری ایران را مشاهده کرد، سالنهای ۵، ۶، ۷، ۸، ۹ و ۲۷ به گروه مواد اولیه، سالنهای ۳۸ و 38A و 38B به گروه ماشینآلات و تجهیزات و سالنهای ۱۸، ۳۱، ۳۵، ۴۰، ۴۱ و ۴۴ به گروه کالایی محصولات ساخته و نیمهساخته این نمایشگاه اختصاص یافته است. گروه محصولات ساخته و نیمهساخته بیشترین سهم از مشارکت را در این نمایشگاه به خود اختصاص داده است و پس از آن بهترتیب گروه مواد اولیه، ماشینآلات و تجهیزات و در نهایت گروه خدمات فنی، مالی و مهندسی قرار دارند. در مجموع شرکتکنندگان در فضای مفیدی به وسعت ۳۳۶۰۰ مترمربع در نمایشگاه مستقر شدهاند.
افزون بر این، حدود ۲۰۰ نفر در قالب هیاتهای تجاری از ۱۸ کشور روسیه، چین، ترکیه، آذربایجان، لیبی، آفریقای جنوبی، عراق، افغانستان، اقلیم کردستان، قطر، امارات متحده عربی، گرجستان، ارمنستان، پاکستان، غنا، عمان، تونس و تاجیکستان از نمایشگاه بازدید و نشستهای B2B با تجار ایرانی برگزار میکنند.
با همکاری تشکلها و انجمنهای مرتبط، سه بخش در سالنهای ۵، ۱۸ و ۳۸ به کارگاهها و نشستهای تخصصی اختصاص یافته است و در طول چهار روز برگزاری نمایشگاه درمجموع ۳۴ کارگاه و نشست در نمایشگاه برگزار میشود. همچنین فهرستهای متنوعی از گریدها و محصولات متنوع پتروشیمی و ماشینآلات ساخت داخل بهعنوان محصولات نوآورانه در نوزدهمین نمایشگاه ایرانپلاست ارائه میشود. از ویژگیهای برجسته نمایشگاه امسال امکان تعامل بین مشارکتکنندگان و گفتوگوی دوجانبه در صفحه اختصاصی شرکتها، هماهنگی مبادلات تجاری و برنامهریزی نشست در ایام نمایشگاه و در طول سال است.
مدیرعامل شرکت ملی پتروشیمی ایران در مراسم افتتاحیه نمایشگاه ایرانپلاست، با تشریح جایگاه صنعت پتروشیمی در اقتصاد کشور گفتد: نمایشگاه امسال فرصتی برای عبور از رویکردهای مقطعی گذشته و حرکت به سمت توسعه پایدار زنجیره ارزش در صنعت پتروشیمی است.
حسن عباس زاده با اشاره به اهمیت محصولات پلیمری در زندگی روزمره، افزود: امروزه پلیمرها در بسیاری از کاربردها جایگزین فولاد شدهاند. در صنعت خودروسازی هر روز سهم قطعات پلیمری و کامپوزیتی مهندسی بیشتر میشود و در ساختمانسازی نیز استفاده از این مواد به دلیل ویژگیهای فنی و صرفه اقتصادی رو به گسترش است.
وی، نقش کاتالیستها را در تحول صنعت پلیمر حیاتی دانست و تصریح کرد: ورود کاتالیستهای جدید باعث تولید نسل تازهای از پلیمرها شده و نباید از این فرصت عقب بمانیم. تولید جهانی پلیمر در سال ۲۰۲۲ بیش از ۴۰۰ میلیون تن بوده و پیشبینی میشود تا سال ۲۰۵۰ به حدود یک میلیارد تن برسد. سهم عمده مصرف این محصولات در بستهبندی (۳۶ درصد)، ساختمان (۱۵ درصد) و نساجی (۱۵ درصد) است.
مدیرعامل شرکت ملی پتروشیمی با اشاره به ظرفیت تولید کشور گفت: ایران ظرفیت تولید حدود ۱۰۰ میلیون تن محصولات پتروشیمی در سال را دارد که شامل ۴۴ میلیون تن مواد شیمیایی پایه، ۹ میلیون تن کود شیمیایی و ۱۶ میلیون تن محصولات پلیمری است.
این مقام مسئول با بیان اینکه در سال جاری یک میلیون تن به ظرفیت محصولات پلیمری افزوده خواهد شد، ادامه داد: با این حال، بخشی از محصولات مهندسی پیشرفته هنوز در داخل تولید نمیشود و سرمایهگذاریهای بزرگی با ارزش حدود ۴۰۰ میلیون دلار در دست اجراست.
عباسزاده تاکید کرد: ایجاد هر یک میلیون تن ظرفیت در صنعت پتروشیمی بالادست حدود ۷۰ هزار شغل مستقیم در پاییندست ایجاد میکند، آن هم با سرمایهگذاری کمتر. امروز ۱۵ هزار واحد کوچک و متوسط در بخش پاییندست فعال هستند که بیش از یک میلیون نفر اشتغال مستقیم ایجاد کردهاند.
به گفته وی، سال گذشته بیش از ۳۲ درصد فروش محصولات پتروشیمی، بهصورت اعتباری به صنایع کوچک و متوسط اختصاص یافت که معادل تامین ۲.۲ میلیارد دلار نقدینگی بوده است. همچنین بستهای جامع از پروژههای سرمایهگذاری برای محصولاتی که زنجیره ارزش کشور به آن نیاز دارد، تدوین شده است.
عباسزاده، سه چالش اساسی را برشمرد و ادامه داد: تغییرات سریع فناوری و تنوع سبد محصولات که نیازمند سرمایهگذاری در تحقیقوتوسعه است یکی از این چالش هاست، از سوی دیگر رقابت جهانی بر سر پروپیلن و سایر محصولات زنجیرهای که بهویژه با فشار تولیدکنندگانی چون چین، میتواند بازار ایران را تحتتاثیر قرار دهد.
مدیرعامل شرکت ملی پتروشیمی همچنین گفت: در نهایت، محدودیتهای محیطزیستی و الزامات کربنی شامل مدیریت ردپای کربن، گرایش به منابع انرژی تجدیدپذیر، و فشار بازارهای بینالمللی برای کاهش آلودگی پلاستیکی، چالش سوم به شمار میآید.
وی بر ضرورت ایجاد زیرساختهای جمعآوری و بازیافت پسماندهای پلاستیکی تاکید و اعلام کرد: درصد بازیافت پلاستیک در کشور بسیار پایین است و این مشکل هم اقتصادی و هم زیستمحیطی است. باید بخشی از پلاستیک مصرفی را به چرخه تولید بازگردانیم تا هم منابع حفظ شود و هم ارزشافزوده بیشتری ایجاد شود.
عباسزاده ابراز امیدواری کرد که این نمایشگاه سکوی پرتابی برای رسیدن به اهداف توسعهای و رونق صنایع پاییندستی پتروشیمی باشد.
در این میان، مدیر نمایشگاه بینالمللی ایرانپلاست هم در این آیین گفت: این رویداد مهمترین بستر توسعه صنعت پلیمر و کسبوکارهای وابسته در کشور است که در دورههای گذشته هیچگاه تعداد شرکتکنندگان ایرانی از ۶۵۰ شرکت فراتر نرفته بود، اما در این دوره شاهد حضور ۷۰۵ شرکت داخلی هستیم.
محمد مقاره با اشاره به روند برگزاری این رویداد توضیح داد: این نمایشگاه که از سال ۱۳۸۱ پایهگذاری شد، امروز به مهمترین بستر توسعه صنعت پلیمر و کسبوکارهای وابسته در کشور تبدیل شده است. خوشبختانه در این دوره شاهد حضور ۷۰۵ شرکت داخلی و ۶۷ شرکت خارجی از کشورهای مختلف در نمایشگاه هستیم.
وی با اشاره به مشارکت فعالان داخلی و خارجی در نوزدهمین نمایشگاه ایرانپلاست، افزود: تاکنون ۲۰۰ تاجر خارجی برای بازدید از نمایشگاه ثبتنام کردهاند که حدود ۱۵۰ نفر از آنان در این آیین حضور دارند.
مدیر نوزدهمین نمایشگاه بینالمللی با تأکید بر اهمیت توسعه صادرات و تجارت جهانی گفت: بخش قابلتوجهی از شرکتکنندگان این نمایشگاه از میان واحدهای کوچک و متوسط هستند و نمایشگاه فرصت بسیار مناسبی برای ورود آنها به بازارهای بینالمللی فراهم میکند. عمده خریداران محصولات ما از کشورهای همسایه بهویژه عراق، افغانستان و ترکمنستان هستند که حضور پررنگی در این دوره دارند.
مقاره با اعلام اینکه همزمان با برگزاری نمایشگاه، ۳۸ کارگاه تخصصی نیز با همکاری تشکلهای مختلف صنایع برگزار میشود، بیان کرد: همچنین برای نخستین بار امکان بارگذاری نوع محصولات در سامانه نمایشگاه فراهم شده است تا بازدیدکنندگان بتوانند حتی پس از پایان نمایشگاه با تولیدکنندگان ارتباط مستقیم برقرار کنند و نشستهای مجازی ترتیب دهند.
وی سپس با قدردانی از شرکتکنندگان داخلی و هیاتهای تجاری خارجی تاکید کرد: امیدوارم نوزدهمین دوره نمایشگاه ایرانپلاست نقطه عطفی در توسعه کسبوکارهای ایرانی و حضور پررنگتر در بازارهای جهانی باشد.
در ادامه این گزارش باید اشاره شود که در نوزدهمین نمایشگاه ایرانپلاست، مهمترین پلیمریهای منطقه پارس جنوبی؛ یعنی آریاساسول، پتروشیمی جم و صنایع پاییندست آن؛ پادجم، جمپیلن و توسعه پلیمر کنگان و پارس و دیگر شرکتهای صنایع پتروشیمی خلیج فارس که سهم بسزایی در درآمدزایی و تولید پلیمر و گریدهای جدید پلیمری ایران در سالهای اخیر داشته و دارند، نیز حاضر شدهاند تا با رونمایی از جدیدترین گریدها و دستاوردهای خود، چهره تازهای از محصولات پلمیری ایران را به شرکتهای خارجی و تاجران بینالمللی نشان بدهند و برای تصاحب بازارهای جدید پلمیر در جهان تلاش کنند.
طبق گفته منابع آگاه، پتروشیمیهای مذکور در این دوره با دست پر حاضر شدهاند. ظاهرا در این نمایشگاه پتروشیمی آریاساسول قرار است برای نخستین بار از چند محصول جدید خود رونمایی کند. در این باره محمدرضا حیدرزاده، مدیرعامل پلیمر آریاساسول در آستانه برگزاری نوزدهمین نمایشگاه ایرانپلاست اعلام کرد که امسال در نمایشگاه ایرانپلاست برنامههای ویژهای داریم؛ از جمله معرفی گریدهای تخصصی برای صنایع بستهبندی، کشاورزی و خودروسازی که در سالهای اخیر تجاریسازی شدهاند، معرفی پروژههای نوآورانه در حوزه تولید سبز و کربن صفر و برگزاری جلسات تخصصی با مشتریان داخلی و خارجی برای دریافت بازخورد و توسعه بازار. این نمایشگاه برای ما نه فقط یک رویداد تبلیغاتی، بلکه بستری برای تبادل دانش، تجربه و ایجاد همکاریهای جدید است.
نظر خود را بنویسید
نام و ایمیل اختیاری هستند. فقط نظر شما ضروری است.