تحصیل 400 دانشجوی خارجی در بوشهر
آبان 12, 1404
بامداد جنوب: روز خانواده و تکریم بازنشستگان در تقویم رسمی ایران، روز ۲۵ ذیالحجه است. طبق یک گزارش، این روز بهعنوان روز نزول آیه «هَل آتی» سورۀ «اَلإنسان» در قرآن کریم نامگذاری شده است که به موضوع خانواده و استحکام آن اشاره دارد. به همین مناسبت گفتوگویی داشتیم با داریوش کشتکار، مدیر صندوق بازنشستگی کشوری استان بوشهر که در ادامه میخوانید.
وی با گرامیداشت روز خانواده و تکریم بازنشستگان، گفت: بازنشستگان نقش مهمی در پیشرفت و توسعه کشور داشتهاند و بسیاری از آنان در شرایط سخت پیش از انقلاب، دوران دفاع مقدس و همچنین در سالهای تحریم با تلاش و ایثار خدمت کردهاند.
کشتکار با بیان اینکه این قشر نماد واقعی تابآوری در جامعه هستند افزود: امروز بسیاری از بازنشستگان باوجود محدودیتهای اقتصادی و با حداقل دریافتی، همچنان با عزت و صبوری زندگی میکنند و شایسته بیشترین تکریم و قدردانی هستند.
مدیر صندوق بازنشستگی کشوری استان بوشهر یکی از مطالبات مهم بازنشستگان استان را نبود خانه امید دانست و گفت: خانه امید مجموعهای فرهنگی، هنری، اجتماعی و ورزشی برای بازنشستگان است که در 28 استان کشور ایجادشده است؛ اما متأسفانه بوشهر هنوز خانه امید ندارد و باوجود پیگیریهای حدود 18 ساله حتی زمین مناسبی برای ساخت این مجموعه اختصاص نیافته است.
کشتکار با بیان اینکه هزینههای بالای درمانی برای بسیاری از سالمندان باعث نگرانی است تأکید کرد: با توجه به افزایش قابلتوجه هزینههای درمان، صندوق بازنشستگی برای حمایت از بازنشستگان با یک شرکت بیمه جدید قرارداد منعقد کرده است. در این طرح دو سطح بیمه تکمیلی با حق بیمه 800 هزار تومان و یکمیلیون و 40 هزار تومان در نظر گرفتهشده و خدمات آن از ابتدای خردادماه ارائه میشود.
مدیر صندوق بازنشستگی کشوری استان بوشهر با اشاره به آمار بازنشستگان در استان تصریح کرد: در حال حاضر 20 هزار و 700 بازنشسته کشوری در استان بوشهر از صندوق بازنشستگی حقوق دریافت میکنند. بیشترین تعداد بازنشستگان مربوط به آموزشوپرورش با حدود 14 هزار نفر است و پس از آن دانشگاه علوم پزشکی با حدود 2600 نفر قرار دارد.
وی با اشاره به وضعیت منابع صندوقهای بازنشستگی گفت: در شرایط فعلی تعداد بازنشستگان تقریباً دو برابر کارکنان شاغل شده است، درحالیکه برای پایداری صندوقها باید به ازای هر بازنشسته بین 6 تا 7 نفر شاغل وجود داشته باشد.
مدیر صندوق بازنشستگی کشوری استان بوشهر خاطرنشان کرد: در حال حاضر حدود 90 درصد حقوق بازنشستگان از بودجه عمومی کشور تأمین میشود و تنها حدود 10 درصد آن از منابع خود صندوق پرداخت میشود.
مدیر صندوق بازنشستگی کشوری استان بوشهر همچنین گفت: میانگین سن بازنشستگی کارکنان دولت حدود 51 سال است و افراد پس از بازنشستگی بهطور متوسط 27 سال از صندوق حقوق دریافت میکنند.
کشتکار از ارائه تسهیلات مختلف به بازنشستگان خبر داد و بیان کرد: ثبتنام وام ضروری 75 میلیون تومانی با کارمزد 4 درصد و بازپرداخت 36 ماهه از 24 اردیبهشت تا 20 خرداد انجام شد.
وی افزود: در این طرح 8650 بازنشسته استان بوشهر ثبتنام کردهاند که پس از قرعهکشی در سطح کشور، تسهیلات به برگزیدگان پرداخت خواهد شد.
مدیر صندوق بازنشستگی کشوری استان بوشهر با اشاره به تسهیلات پرداختشده در سال گذشته تصریح کرد: در سال گذشته مجموعاً حدود 240 میلیارد تومان تسهیلات در قالب وام ضروری، وام ازدواج فرزندان، حمایت از پایاننامههای دانشجویی و خریدهای اعتباری کالا و خدمات به بازنشستگان استان پرداخت شد.
آبان 12, 1404
مهر 20, 1404
دی 14, 1404
نظر خود را بنویسید
نام و ایمیل اختیاری هستند. فقط نظر شما ضروری است.