تازیانه آفتاب بر شانه نانآوران جنوبی
۱۴۰۴-۰۴-۲۹
بامداد جنوب: در ماههای اخیر، بخشی از متقاضیان و سرمایهگذاران در استان بوشهر نسبت به طولانی بودن زمان پاسخ به استعلامات در سامانه «پنجره واحد مدیریت زمین» انتقاد داشتهاند. هدف اصلی این سامانه، کاهش بروکراسی و تسریع روند صدور مجوزهاست، اما برخی دستگاهها هنوز در بهروزرسانی اطلاعات نقشهای و ارسال پاسخ دچار تأخیر هستند. باوجوداین، آمار ارائهشده در جلسه اخیر کارگروه راهبری سامانه نشان میدهد که عملکرد دستگاهها در مقایسه با سال گذشته بهبودیافته و میانگین زمان پاسخگویی به حدود دو هفته رسیده است. بااینحال، هنوز بخشی از استعلامات، بهویژه در حوزههای فنی و ملی، فراتر از زمان تعیینشده بررسی میشوند که موجب نارضایتی عمومی و انتقاد کاربران سامانه است. در این زمینه چهاردهمین جلسه کارگروه راهبری پنجره واحد مدیریت زمین با حضور رئیسکل دادگستری استان بوشهر، دادستان مرکز استان، معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری بوشهر، دبیر کارگروه و مدیران کل دستگاهها و سازمانهای اجرایی استان در محل دادگستری کل برگزار شد و در جمعبندی جلسه، مدیران قضایی و اجرایی استان بر این نکته تأکید کردند که کاهش زمان پاسخگویی به زیر ۱۰ روز، تکمیل دادههای مکانی و رفع ضعف فنی برخی دستگاهها باید در اولویت قرار گیرد تا رضایت متقاضیان و اعتماد عمومی نسبت به سامانه تقویت شود.
در این نشست، مهدی مهرانگیز رئیسکل دادگستری استان بوشهر با اشاره به اهمیت اجرای دقیق و هدفمند سامانه پنجره واحد مدیریت زمین، عملکرد دستگاههای اجرایی استان را در مجموع مطلوب دانست، اما تأکید کرد که کاهش زمان پاسخگویی به استعلامات باید بهعنوان اولویت اصلی تمامی دستگاهها مدنظر قرار گیرد.
وی بیان کرد: آمارهای ارائهشده از سوی دبیر کارگروه نشاندهنده پیشرفت مطلوب استان در برخی شاخصها است، اما آنچه ضرورت دارد، رفع تأخیرها و تسریع در فرآیند پاسخگویی به استعلامات است و دستگاهها باید تلاش کنند هیچ استعلامی خارج از زمان تعیینشده معطل نماند و پاسخها در سریعترین زمان ممکن ارسال شود تا شاهد رضایتمندی حداکثری مردم باشیم.
رئیسکل دادگستری استان بوشهر با تأکید بر ضرورت رفع موانع و نواقص موجود در سطوح مختلف استانی و ملی گفت: باید در کوتاهترین زمان ممکن، ایرادات موجود در سطح استان، وزارت جهاد کشاورزی و قوه قضاییه شناسایی و برطرف شود تا روند اجرایی سامانه پنجره واحد مدیریت زمین بدون وقفه و با بیشترین بهرهوری ادامه یابد.
یادآوری میشود در ابتدای این جلسه، مجید آرامی؛ معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان بوشهر بیان کرد: وضعیت آماری سامانه پنجره واحد مدیریت زمین در استان بوشهر با توجه به اقدامات صورت گرفته با محوریت استانداری و دادگستری استان و با راهبری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان در مسیر بهبود و نیل به اهداف مدنظر است، اما همچنان با آنچه شایسته استان است فاصلهداریم و این شرایط تلاش بیشتر دستگاههای اجرایی را میطلبد تا مشکلات باقیمانده برطرف شود.
در ادامه این نشست گرشاسبی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر بهعنوان دبیر کارگروه راهبری پنجره واحد مدیریت زمین در استان بوشهر ضمن پرداختن به عملکرد سازمانها و دستگاههای اجرایی مختلف استان و پیگیری مصوبات جلسات پیشین، بیان کرد: عملکرد سامانه پنجره واحد مدیریت زمین، معیار ارزیابی عملکرد مدیران کل دستگاهها و سازمانها در استان است.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار بوشهر در این نشست با بیان اینکه تاکنون ۲۴ دستگاه اجرایی، از مجموع ۳۵ نهاد متولی امور زمین، به سامانه پنجره واحد مدیریت زمین متصل شدهاند این سامانه را تنها درگاه ارتباطی متقاضیان با ادارات تصمیم گیر حوزه زمین دانست که در شفافسازی و تسهیل روندهای صدور مجوز نقشی کلیدی ایفا میکند.
به گفته شاهپور رجائی در حال حاضر ۸ خدمت و ۲۹ استعلام مرتبط با حوزه زمین، از طریق سامانه پنجره واحد مدیریت زمین به شهروندان و سرمایهگذاران ارائه میشود؛ از جمله مجوزهای کلیدی واگذاری اراضی ملی، تغییر کاربری، احداث و بهرهبرداری شهرکهای صنعتی خصوصی و مدیریت منابع طبیعی.
رجائی با تاکید بر کارکردهای عملیاتی سامانه پنجره واحد، اتصال گسترده دستگاههای اجرایی به این زیرساخت را گامی مهم در اصلاح نظام اداری، تسریع خدمات زمین، پیشگیری از زمینخواری و تخلفات ملکی و همچنین صرفهجویی در زمان و هزینه متقاضیان عنوان کرد.
طبق گزارش کارشناسان جلسه، طی ۷ ماه امسال، ۱۷ هزار و ۸۲۸ استعلام از طریق سامانه پنجره واحد مدیریت زمین ثبتشده که از این میان ۱۶ هزار و ۵۳۰ درخواست، معادل ۹۳ درصد با میانگین زمانی ۱۳ روز پاسخدادهشدهاند. این شاخص نشاندهنده تغییر محسوس در مقایسه با گذشته است؛ بااینحال رئیس کارگروه سامانه پنجره واحد مدیریت زمین استان بوشهر وعده داد برای افزایش رضایتمندی مردم و سرمایهگذاران، دستگاهها موظف شدهاند برنامه عملیاتی کاهش زمان پاسخگویی را ارائه و این شاخص را به زیر ۱۰ روز برسانند.
در میان دستگاههای متولی، اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان با بیش از شش هزار استعلام ثبتشده، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با بیش از ۴ هزار استعلام و سازمان ملی زمین و مسکن با ۲ هزار و ۵۰۰ استعلام در صدر قرار گرفتند؛ این سه نهاد روی هم ۷۲ درصد استعلامات را پاسخگو بودهاند.
افزایش بهرهوری اداری و مقابله با زمینخواری، بهویژه در استانهایی با رشد جمعیت و فشار بر منابع زمین، منوط به پیادهسازی کامل این بسترهای دیجیتال و ارتقای کیفیت دادهها و همکاری نهادهای مرتبط عنوان شد.
مسئولان اجرایی استان بوشهر در پایان جلسه بر ضرورت همافزایی برای تکمیل پوشش سامانه، بارگذاری بهروزرسانی دادههای مکانی و ارتقای خدمات تاکید و اعلام کردند توسعه سامانه، مهمترین سد در برابر فساد، زمینخواری و بروکراسی مزمن در حوزه زمین بوشهر خواهد بود.
۱۴۰۴-۰۴-۲۹
۱۴۰۴-۰۸-۰۵
۱۴۰۴-۰۵-۰۶
نظر خود را بنویسید
نام و ایمیل اختیاری هستند. فقط نظر شما ضروری است.