جامعه 5 بازدید
مدیر کل آموزش وپرورش استان بوشهر:

مدرسه سازی در مناطق محروم پیگیری می شود

بامداد جنوب: در سلسله نشست‌های مدیران با اصحاب رسانه، صبح دوشنبه مدیرکل آموزش‌وپرورش استان بوشهر در حضور خبرنگاران، ضمن ارائه گزارش عملکرد این اداره‌کل، به پرسش‌های آنان پاسخ داد.

غلامرضا دانش‌فر در این نشست، از حل عمده بدهی انرژی مدارس از طریق تهاتر با دستگاه‌های خدمات‌رسان خبر داد و بر فعال‌سازی طرح‌های مدرسه‌سازی در مناطق محروم، اجرای سیاست‌های شایسته‌سالاری، ارتقای کیفیت آموزشی، تقویت مشاوره و ورزش،‌ و اجرای برنامه‌های غربالگری روانی–اجتماعی دانش‌آموزان استان تأکید کرد.

مدیرکل آموزش‌وپرورش استان با اشاره به کمبودهای مزمن آب، برق و انرژی در مراکز آموزشی استان، تصریح کرد: مدارس بوشهر نیز همچون سایر بخش‌های جامعه از معضل ناترازی انرژی بی‌نصیب نمانده‌اند؛ اما با تعامل وزارت نیرو، شرکت‌های آب و برق و همراهی استانداری و ادارات کل دارایی، بخش عظیمی از بدهی‌های انباشته آموزش‌وپرورش به این حوزه‌ها تهاتر و مرتفع شده است.

وی برنامه اصلاح و کنترل مصرف انرژی را در قالب تفاهم‌نامه‌های متعدد با دستگاه‌های اجرایی و نظارت کانونی بر عملکرد مدارس برشمرد.

دانش‌فر بر شایسته‌سالاری و هم‌سو بودن با سیاست‌های اجرایی دولت در حوزه انتصابات مدیریتی، تأکید کرد و گفت: تمام انتصابات بر اساس شاخص‌های کمی، کیفی، وفاداری و عملکرد واقعی مدیران مدارس صورت می‌پذیرد مدیرانی که به اهداف تعیین‌شده نرسند اصلاح یا جایگزین خواهند شد. نگاه ما به ارتقا جایگاه شایستگان و نخبگان جدی است.

مدیرکل آموزش‌وپرورش استان بوشهر، ضعف در حوزه مشاوره تحصیلی را مورد اشاره قرار داد و با تأکید بر استفاده از مشاورین مدارس افزود: نخبه‌های کشوری و سایر نهادها، گام‌های مهمی در تقویت بنیه علمی، شناسایی و حل آسیب‌های اجتماعی دانش‌آموزان برداشته‌شده است.

وی با اشاره به حضور فعال آموزش‌وپرورش در مناطق پرخطر، بیان کرد: سه محور آسیب خودکشی، اعتیاد و ترک تحصیل را با آموزش تخصصی مدیران، معلمان و شناسایی دانش‌آموزان در معرض خطر، تحت کنترل قرار داده‌ایم. هر دانش‌آموز محروم از تحصیل حتی در دورترین مناطق استان، مشمول تأمین معلم و امکانات استاندارد است.

دانش‌فر با تقدیر از نقش ویژه خیرین و هم‌افزایی اجتماعی، به نهضت مدرسه‌سازی و تقویت زیرساخت آموزشی ادامه داد: هم‌اکنون پروژه‌های مدرسه‌سازی در مناطق محروم و بحران‌زده فعال است و با جذب معلمان جدید، رفع کمبود نیروی انسانی در مناطق دشوار مثل عسلویه و کنگان در دستور کار قرار دارد. امسال بیش از ۱۵۰۰ دبیر و معلم کمبود داشتیم که با تدابیر خاص و پیگیری مجوزهای استخدامی تلاش شد این خلأ جبران شود. همچنان حدود ۳۰۰ نفر دیگر نیاز به جذب داریم.

وی موفقیت هنرستان‌ها در پرورش دانش‌آموزان توانمند و فعال اقتصادی را نقطه قوت و افتخار دانست و تصریح کرد: نگاه آموزش‌وپرورش تقویت بنیه علمی توأم با تربیت مهارت‌های واقعی است؛ آموزش‌های مهارتی نقش مؤثر در موفقیت دانش‌آموزان در زندگی و جامعه آینده دارد.

دانش‌فر به تجهیز و توسعه فضاهای ورزشی، مشارکت با سایر نهادها و الزام رعایت ساعات تربیت‌بدنی در مدارس اشاره کرد و گفت: با وجود کمبودها، توانسته‌ایم ظرفیت ورزشی را به ۶۰ زمین چمن و چند استخر آموزشی برسانیم. مشکل کمبود فضا با پای کار آوردن سرمایه‌گذاری و استفاده از ماده ۲۷ پیگیری شد. امسال ۱۱ میلیارد تومان تجهیزات ورزشی و بهداشتی به مدارس ارسال شد، اما این تنها کف انتظارات ماست و در حوزه تحول دیجیتال و توان‌افزایی معلمان و دانش‌آموزان، آموزش‌های هوش مصنوعی و دیجیتال برای هزاران نفر اجراشده است.

مدیرکل آموزش‌وپرورش استان بوشهر تأکید کرد: در سیاست مدرسه‌سازی و استانداردسازی کلاس‌ها، استان بوشهر جزو سه استان برتر کشور است، اما همچنان مناطق دور افتاده با کمبود فضا و معلم مواجه‌اند که با نهضت خیرین و مشارکت ملی، بهبود خواهد یافت.

به گفته وی ضرورت توجه دائمی به رصد و پایش شاخص‌ها، اصلاح رویه‌ها، جذب خیرین و نیروی انسانی، بهبود بنیه علمی و هوشمندسازی مدارس استوار است.

مدیرکل آموزش‌وپرورش استان اجرای برنامه غربالگری روانی–اجتماعی دانش‌آموزان را از مهم‌ترین اقدامات پیشگیرانه در راستای ارتقای سلامت روان و کاهش آسیب‌های اجتماعی در مدارس دانست و گفت: برنامه غربالگری دانش‌آموزان در چارچوب برنامه ملی نماد با هدف شناسایی به‌موقع نیازهای روانی و رفتاری دانش‌آموزان و ارائه حمایت‌های مشاوره‌ای و تربیتی متناسب اجرا می‌شود.

وی با تأکید بر ضرورت همکاری و هماهنگی مدیران مدارس، مشاوران، مربیان پرورشی و تمامی عوامل اجرایی مدارس افزود: موفقیت این برنامه در گرو همراهی جدی همه ارکان مدرسه و مشارکت آگاهانه اولیای دانش‌آموزان است. انتظار می‌رود والدین با آگاهی در تکمیل پرسش‌نامه‌ها توسط فرزندان خود و پیگیری مراحل بعدی، آموزش‌وپرورش را در تحقق اهداف این برنامه ملی یاری کنند.

مدیرکل آموزش‌وپرورش استان در پایان خاطرنشان کرد: اجرای منسجم برنامه غربالگری در مدارس، گامی مهم در جهت تربیت نسلی سالم، بانشاط و دارای مهارت‌های زندگی است که می‌تواند زمینه‌ساز کاهش آسیب‌های اجتماعی و ارتقای کیفیت تربیت در نظام آموزشی باشد.

اشتراک‌گذاری:

نظرات

نظر خود را بنویسید

نام و ایمیل اختیاری هستند. فقط نظر شما ضروری است.