مرگ از پارس تا فارس پرسه میزند
۱۴۰۴-۰۶-۰۱
بامداد جنوب: در بوشهر، وضعیت دسترسی مردم به تاکسیهای درونشهری در ماههای اخیر به نقطهای نگرانکننده رسیده است؛ بحرانی که با آغاز تابستان و گرمای طاقتفرسای این شهر ساحلی، بیش از پیش خود را نشان میدهد. دمای بالای هوا که در بسیاری از روزها به آستانه ۵۰ درجه میرسد، شرایط را برای شهروندانی که مجبورند مدتها در خیابان منتظر تاکسی بمانند، دشوار کرده است.
بخش بزرگی از تاکسیهای درونشهری یا به دلیل فرسودگی و نیاز به تعمیرات اساسی از چرخه خدمات خارجشدهاند، یا بهطور نیمهفعال کار میکنند. فرسودگی ناوگان به حدی است که بسیاری از رانندگان، به دلیل هزینه سنگین تعمیر یا الزام به خرید خودروی جدید، عطای کار را به لقایش بخشیدهاند. از سوی دیگر افزایش شدید قیمت خودرو باعث شده طرحهای جایگزینی خودرو که برای نوسازی تاکسیها تدوینشده بود، با استقبال بسیار کم رانندگان مواجه شود.
درحالیکه ناوگان سنتی تاکسیها در حال رکود است، خیابانهای بوشهر بیش از پیش در اختیار تاکسیهای اینترنتی قرارگرفتهاند. این پلتفرمها هرچند در ابتدا راهحلی برای کمبود تاکسی بهنظر میرسیدند، اما اکنون با چالشهایی تازه همراهاند. افزایش نرخ کرایهها، بهویژه در ساعات اوج گرما، موجب شده هزینه سفر برای بسیاری از شهروندان سرسامآور شود. برخی رانندگان هم به دلیل محدودیتهای سوخت بنزین آزاد، از پذیرش سفرهای طولانی یا رفتن به مناطق کمدرخواست خودداری میکنند.
این مجموعه عوامل باعث شده دسترسی عمومی به خدمات حملونقل شهری در بوشهر به یک نیاز اساسی و فوری برای بازنگری تبدیل شود. کارشناسان معتقدند بدون نوسازی ناوگان تاکسی، ارائه مشوقهای واقعی برای رانندگان و ساماندهی نرخها در تاکسیهای اینترنتی، مشکلات فعلی نهتنها حل نخواهد شد بلکه در تابستانهای آینده هم تشدید میشود. برای شهری که گرمای طاقتفرسایش معلوم است، بیتوجهی به وضعیت ناوگان حملونقل، بهمعنای رها کردن بخش مهمی از رفاه عمومی شهروندان خواهد بود، اگرچه بحران حملونقل شهری در بوشهر مسئله جدیدی نیست، بااینحال در هفتههای اخیر بامداد جنوب سعی داشت بدون حاشیه این مسئله را به مسوولان انتقال دهد و جای خرسندی است که مسوولان نیز بالاخره این دغدغه عمومی را دریافتند.
در همین زمینه معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری بوشهر اعلام کرد: ناوگان اتوبوسرانی و تاکسیرانی بوشهر فرسوده و نیازمند نوسازی و بهروزرسانی جدی است و باید از ظرفیت بخش خصوصی و تسهیلات دولتی برای بازسازی ناوگان استفاده کرد.
شاپور رجائی، صبح سهشنبه در جلسه هماندیشی بررسی وضعیت ترافیک شهر بوشهر با تأکید بر اهمیت مدیریت ترافیک شهری گفت: موضوع ترافیک صرفاً یک مسئله عمرانی نیست، بلکه بهطور مستقیم با کیفیت زندگی شهروندان، توسعه اقتصادی، مصرف بهینه سوخت و ایمنی و سلامت مردم ارتباط دارد، اگر مدیریت ترافیک بر پایه رویکرد علمی و جامع دنبال نشود، مشکلات موجود شهرهای استان در آینده به بحرانی جدی تبدیل خواهد شد.
وی با تأکید بر ضرورت اصلاح ساختارهای مدیریتی تصریح کرد: ساختار فعلی سازمانی، متناسب با نیازهای شهری و درجه شهرداری بوشهر نیست و علاوه بر اشکالات ساختاری، در حوزه نرمافزاری و مدیریتی نیز نیازمند ارتقا و بازنگری است. رسیدگی مقطعی و موضعی به مسائل ترافیکی، تنها موجب انتقال مشکلات از نقطهای به نقطه دیگر خواهد شد و راهگشا نیست.
رجائی با توجه به اهمیت اجرای طرح جامع ترافیک بیان کرد: وضعیت موجود شهر ایجاب میکند تدوین، مطالعه و عملیاتی شدن طرح جامع ترافیک بهسرعت در دستور کار قرار گیرد.
معاون عمرانی استاندار بوشهر بازطراحی اساسی شبکه معابر و اصلاح الگوی سفرهای شهری را ضروری دانست و تأکید کرد: توجه علمی به این مسائل باعث خواهد شد گرههای ترافیکی رفع شوند، نه انتقال یابند.
وی تقویت حملونقل عمومی را پیشنیاز هرگونه موفقیت در حوزه مدیریت ترافیک دانست و یادآور شد: ناوگان اتوبوسرانی و تاکسیرانی بوشهر فرسوده است و نیازمند نوسازی و بهروزرسانی جدی است. از ظرفیت بخش خصوصی و بهرهگیری از تسهیلات دولتی برای نوسازی ناوگان استفاده شود تا انگیزه شهروندان برای استفاده از وسایل حملونقل عمومی افزایش پیدا کند.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری بوشهر در ادامه توسعه خطوط ویژه حملونقل، استفاده از سامانههای هوشمند مدیریت ترافیک، ارتقای فرهنگ ترافیکی و همچنین ایجاد پارکینگهای عمومی را از جمله راهکارهای مؤثر برای کاهش بار ترافیکی شهر بوشهر برشمرد.
در این نشست، حسین حیدری، شهردار بوشهر نیز ضمن استقبال از تشکیل ساختار سازمانی فعال برای مدیریت و راهبری ترافیک شهر، گزارشی از وضعیت فعلی حملونقل، محدودیتها و کمبودهای منابع انسانی و اعتباری شهرداری ارائه داد و برنامههای شهرداری بوشهر برای احداث گذرهای جدید، اصلاح هندسی تقاطعها و میادین را تشریح کرد.
نظر خود را بنویسید
نام و ایمیل اختیاری هستند. فقط نظر شما ضروری است.