۴۰ زندانی جرائم غیرعمد در بوشهر آزاد شدند
۱۴۰۴-۰۷-۱۲
بامداد جنوب: در دنیای امروز، مهارتآموزی دیگر یک انتخاب جانبی برای دانشآموزان نیست، بلکه به ضرورتی حیاتی برای موفقیت فردی و توسعه ملی بدل شده است. تحولات سریع فناوری، تغییر ماهیت مشاغل و رقابت فزاینده در بازار کار ایجاب میکند که نسل جوان نهتنها از دانش نظری بهرهمند باشد، بلکه توانایی عملی برای حل مسائل، کار با ابزارها و تطبیقپذیری با محیطهای کاری متنوع را نیز داشته باشد. صنایع، بهویژه در استانهایی همچون بوشهر که به دلیل موقعیت جغرافیایی و حضور صنایع دریایی، نفت، گاز و پتروشیمی ظرفیتهای بزرگی دارند، نیاز مبرمی به نیروی کار ماهر و کارآزموده دارند. این صنایع به دلیل ماهیت تخصصی فعالیت خود، به نیروهایی نیازمندند که از همان شروع فعالیت شغلی، توانایی کار مؤثر را داشته باشند و این هدف تنها با پیوند مؤثر نظام آموزش با نیازهای واقعی بازار محقق میشود.
در این میان، آموزشوپرورش نقشی تعیینکننده دارد. مدارس و هنرستانها، نخستین ایستگاه آمادهسازی نسل آینده برای ورود به عرصه کار و تولیدند. اجرای طرحهایی مانند «همنوا» که بر همافزایی آموزشوپرورش و آموزش فنیوحرفهای تأکید دارد، میتواند حلقه گمشده بین کلاس درس و محیط کار را تکمیل کند. این طرح با استفاده بهینه از تجهیزات، منابع انسانی و ظرفیتهای نوآوری، بستری فراهم میکند تا دانشآموزان و کارآموزان مهارتهای شغلی مرتبط با رشته تحصیلی خود را بیاموزند و با فضای کار واقعی آشنا شوند.
بهویژه در بوشهر که سطح نفوذ مهارتآموزی قابلتوجه است، همافزایی این دو مجموعه میتواند این استان را به پایگاه ملی مهارتآموزی کشور بدل کند. با تعیین رشتهها، راهاندازی هنرستانهای جوار صنایع و تعریف گروههای هدف مشخص، میتوان نسل کارآمدی از جوانان را پرورش داد که نهتنها به نیاز صنایع پاسخ دهند، بلکه موتور محرک توسعه پایدار منطقه نیز باشند.
در همین زمینه روز شنبه آیین آغاز اجرای تفاهمنامه طرح «همنوا» (هنرستان، مرکز، نوآوری) صبح روز شنبه با حضور مدیران کل آموزشوپرورش و فنیوحرفهای استان بوشهر در تالار دکتر سید جعفر حمیدی برگزار شد.
در این آیین غلامرضا دانشفر، مدیرکل آموزشوپرورش استان بوشهر، هدف اصلی طرح را استفاده بهینه از تجهیزات و منابع انسانی و تقویت مهارتهای شغلی دانشآموزان و کارآموزان برای ورود سریعتر به بازار کار عنوان کرد و افزود: طرح همنوا ارتباط بین مدرسه و محیط کار را تقویت میکند و هدفگذاری ما رسیدن به سهم ۵۰ درصدی آموزشهای فنیوحرفهای و کاردانش در دوره دوم متوسطه است.
وی آموزشهای مهارتی را بهعنوان یکی از ابزارهای اصلی توسعه عنوان کرد و افزود: برای توسعه واقعی، باید آموزشهای مهارتی را بهعنوان یکی از ابزارهای اصلی جدی بگیریم.
مدیرکل آموزشوپرورش استان بوشهر طرح همنوا را پیوند نوآوری، مهارت و آموزش برای ورود به بازار کار اعلام و تصریح کرد: این طرح گامهای مؤثری در مسیر توسعه فراهم میکند.
مدیرکل آموزش فنیوحرفهای استان بوشهر نیز با تأکید بر اهمیت تعامل آموزشوپرورش و فنیوحرفهای در سطح شهرستانها و مناطق، اظهار داشت: نوع ارتباط این دو مجموعه میتواند اجرای طرح را سرعت و سهولت بخشد.
عبدالمجید دوراهکی با اشاره به راهاندازی هنرستانهای جوار صنایع افزود: با کمک صنایع پتروشیمیها، هنرستانهای جوار راهاندازی خواهیم کرد و اولویت با مجموعهها است که زودتر وارد تعامل و همکاری شوند.
مدیرکل آموزش فنیوحرفهای استان بوشهر با بیان اینکه سطح نفوذ مهارتآموزی در استان بالا است خاطرنشان کرد: با همافزایی این دو مجموعه، میتوانیم یکی از پایگاههای ملی اجرای طرح همنوا باشیم.
دراهکی ادامه داد: ظرفیتهای شهرستانی مشخصشده و ۱۹ گروه هدف دانشآموزی برای این طرح تعریف شدهاند. ضروری است رشتهها و دورههای آموزشی سریعتر تعیین تا اجرای عملی در سال جاری آغاز شود.
او همچنین بر ضرورت بهرهگیری از ظرفیت صنایع بزرگ استان برای پشتیبانی مالی و تجهیزاتی از هنرستانها تأکید کرد و گفت: همکاری بخش خصوصی میتواند کیفیت آموزشهای مهارتی را ارتقا دهد و مسیر اشتغال جوانان را هموارتر سازد.
به گفته دوراهکی، اجرای موفق طرح «همنوا» مستلزم برنامهریزی دقیق، تربیت مربیان متخصص و ایجاد پیوند مستمر میان هنرستانها و محیطهای واقعی کار است.
مدیرکل آموزش فنیوحرفهای استان بوشهر افزود: با تحقق این اهداف، نهتنها نیاز صنایع به نیروی کار ماهر برآورده میشود، بلکه بوشهر میتواند به الگویی برای سایر استانها در زمینه پیوند آموزش و بازار کار تبدیل گردد.
۱۴۰۴-۰۷-۱۲
۱۴۰۴-۰۷-۲۸
۱۴۰۴-۰۸-۰۶
نظر خود را بنویسید
نام و ایمیل اختیاری هستند. فقط نظر شما ضروری است.