جامعه 3 بازدید
مدیرکل آموزش و پرورش استان بوشهر در جمع بامداد جنوبی‌ها:

ما متعد به پذیرش نقد سازنده هستیم

بامداد جنوب:  به مناسبت روز خبرنگار، غلامرضا دانش‌فر، مدیرکل آموزش و پرورش استان بوشهر میهمان دفتر روزنامه بامداد جنوب شد؛ دیداری که در فضایی صمیمی و همراه با گفت‌وگو، تبادل نظر و هم‌اندیشی میان مسئولان آموزش و پرورش و اعضای تحریریه روزنامه برگزار شد. در این نشست که حال و هوای دوستانه‌اش یادآور ارزش همدلی میان رسانه و دستگاه‌های اجرایی بود، دو طرف به بیان دیدگاه‌ها، دغدغه‌ها و پیشنهادهای خود درباره آموزش و پرورش، نقش رسانه‌ها در ارتقای کیفیت آموزش و نیز مسائل مبتلابه دانش‌آموزان و مدارس پرداختند.

مدیرکل آموزش و پرورش در این گفت‌وگو با اشاره به سیاست‌های کلان حوزه تعلیم و تربیت استان، توجه ویژه به نخبگان بومی و حمایت از المپیادهای علمی را یکی از محورهای اصلی برنامه‌ها دانست و از همکاری گسترده با بنیاد ملی نخبگان، دانشگاه فرهنگیان، مدارس استعدادهای درخشان و مؤسسات علمی آزاد خبر داد؛ همکاری‌هایی که به گفته او، زمینه‌ساز شناسایی و پرورش استعدادهای برتر برای حضور در رقابت‌های ملی و جهانی خواهد بود.

غلامرضا دانش‌فر با بیان اینکه یکی از محورهای اصلی سیاست ما، توجه ویژه به حوزه نخبه‌پروری و المپیادهاست. گفت: خوشبختانه برنامه‌های بسیار خوبی را آغاز کرده‌ایم؛ هم با بنیاد ملی نخبگان، هم با دانشگاه فرهنگیان و همچنین با آموزشگاه‌های علمی آزاد. مدارس استعدادهای درخشان نیز در این مسیر فعال هستند. به‌تازگی بنیاد نخبگان آزمونی برگزار کرده و استعدادها را شناسایی کرده است. کلاس‌های آموزشی آن‌ها شروع شده و هدف ما کشف و پرورش این استعدادها برای حضور در المپیادهای علمی، به‌ویژه المپیاد جهانی است. امسال سه دانش‌آموز بوشهری در اردوهای آمادگی حضور دارند و امیدواریم سال آینده در المپیاد جهانی بدرخشند.

وی در ادامه تاکید کرد:کیفیت‌بخشی آموزشی بال اصلی برنامه‌های ماست. علاوه بر مدرسه‌سازی، تمرکز ویژه‌ای بر توانمندسازی معلمان و ارتقای دانش‌آموزان داریم. دوره‌های کشوری و استانی برای معلمان برگزار کرده‌ایم. طرح «مدارس تراز» نیز در همین راستا اجرا می‌شود؛ مدارسی که تمام ساحت‌های شش‌گانه تعلیم و تربیت را پوشش می‌دهند. در سال جاری ۱۰ درصد مدارس در این طرح بوده‌اند، سال آینده ۴۰ درصد و سال سوم ۵۰ درصد دیگر اضافه می‌شوند تا پوشش ۱۰۰ درصدی تحقق یابد.

مدیرکل آموزش و پرورش با بیان اینکه تمرکز ما بر یادگیری مشارکتی و تعاملی است تصریح کرد: نه اینکه معلم تنها گوینده باشد و دانش‌آموز شنونده. نسل جدید تعامل و مشارکت می‌خواهد. امروز دانش‌آموزان در برابر هر مطلبی، جستجو و بررسی می‌کنند، بنابراین باید فضای کلاس به شکلی چیدمان شود که گفت‌وگو، مشارکت و کار گروهی تقویت گردد. این رویکرد باعث درک عمیق‌تر مفاهیم می‌شود.

در بخش دیگر گفت‌وگو وی با تأکید بر نقد سازنده در رسانه‌ها گفت: رسانه‌ها باید یار و شریک آموزش و پرورش باشند. ما به نقد عالمانه نیاز داریم، نقدی که ریز و دقیق به مسائل آموزشی بپردازد. انتظار داریم رسانه‌ها با انعکاس دغدغه‌ها، مشکلات و پیشنهادها به ما کمک کنند. همه ما برای توسعه آموزش‌وپرورش، استان و کشور مسئولیم. اگر هر بخش به‌تنهایی عمل کند، کار به نتیجه کامل نمی‌رسد. رسانه‌ها باید با نقد سازنده و انتقال مشکلات و راهکارها، یاریگر آموزش‌وپرورش باشند. ما هم تعهد می‌دهیم که پذیرای نقد و پیشنهاد باشیم تا با تعامل، کیفیت آموزشی و تربیتی استان را ارتقا دهیم.

مدیرکل آموزش و پرورش استان بوشهر با اشاره به طولانی‌بودن فرآیند برگزاری امتحانات در مدارس گفت: «در حال حاضر امتحانات داخلی، ناحیه‌ای و نهایی به‌گونه‌ای زمان‌بندی شده که دو تا سه ماه از سال تحصیلی را در بر می‌گیرد. این روند طولانی، فشار سنگینی بر دانش‌آموزان وارد می‌کند و باعث می‌شود نشاط و شادابی طبیعی دوران تحصیل در آن‌ها کاهش یابد.»

دانش‌فر توضیح داد که این فشار نه‌تنها به خستگی جسمی منجر می‌شود، بلکه سطح اضطراب دانش‌آموزان را هم به‌شدت بالا می‌برد. «وقتی برنامه امتحانات فشرده و طولانی باشد، بسیاری از دانش‌آموزان دائم در حالت آماده‌باش ذهنی قرار می‌گیرند؛ گویی همه‌چیز در زندگی‌شان به نتیجه امتحانات وابسته است. این وضعیت به‌مرور باعث فرسودگی روانی و احساس ناامنی می‌شود و حتی در روابط اجتماعی و خانوادگی آن‌ها اثر منفی می‌گذارد.»

وی با تأکید بر اینکه سلامت روان دانش‌آموزان به اندازه کیفیت علمی آن‌ها اهمیت دارد، افزود: «برای کاهش این فشار و حفظ تعادل بین یادگیری، نشاط و آرامش دانش‌آموزان، لازم است در زمان‌بندی و شیوه برگزاری امتحانات بازنگری اساسی انجام دهیم تا ارزیابی‌ها منصفانه‌تر، کوتاه‌تر و با استرس کمتر برگزار شود.»

امتحانات داخلی، ناحیه‌ای و نهایی. این فرآیند دو تا سه ماهه، فشار زیادی بر دانش‌آموزان وارد کرده و نشاط زندگی آن‌ها را کاهش می‌دهد. باید در برنامه‌ریزی زمان‌بندی امتحانات تجدیدنظر کنیم.

اشتراک‌گذاری:

نظرات

نظر خود را بنویسید

نام و ایمیل اختیاری هستند. فقط نظر شما ضروری است.