جامعه 23 بازدید
گفتگوی بامداد جنوب با آیسودا مظفری؛

موفقیت بدون مهربانی کامل نیست

بامدادجنوب_فائزه ادیب

آیسودا مظفری، دانش‌آموز رشته ریاضی‌فیزیک مدرسه فرزانگان، یکی از آن نوجوان‌های فعالی است که توانسته است بین دنیای فرمول‌ها و دنیای شعر و اجرا تعادل خوبی ایجاد کند. او که اخیراً به‌عنوان سفیر مهربانی بنیاد «به مهربانی» بوشهر انتخاب شده است، معتقد است که نوجوان‌های نسل ما می‌توانند در کنار درس، کارهای بزرگ دیگری هم انجام بدهند. در این گفت‌وگو، آیسودا از تجربه‌هایش در حافظ‌خوانی و اجرا می‌گوید و توضیح می‌دهد که چطور می‌شود هم خوب درس خواند و هم به فکر دیگران بود.

خیلی از هم‌سن‌وسال‌هایمان تو را به‌عنوان یک نوجوان موفق می‌شناسند. خودت دوست داری چطور معرفی شوی؟

راستش قبل از هر چیزی دوست دارم بگویم من یک دختر معمولی مثل خیلی از هم‌سن‌ و سال‌هایم هستم که سعی کرده است از فرصت‌هایش خوب استفاده کند. درس می‌خوانم، در فعالیت‌های فرهنگی و هنری حضور دارم، اجرا می‌کنم، حافظ‌خوانی، گلستان‌خوانی و شعر را دوست دارم و سعی دارم هر روز نسخه بهتری از خودم باشم و معتقدم اگر رؤیایی دارید و به آن باور دارید، قطعاً به آن می‌رسید.

تو با وجود سن کم، کلی افتخار در حوزه‌های حافظ‌خوانی، شعر، گویندگی، اجرا و جشنواره‌های مختلف داری. راز این‌همه فعالیت چیست؟

فکر می‌کنم مهم‌ترین موضوع علاقه و استمرار باشد. خیلی‌ها استعداد دارند، اما اگر پشتکار نباشد نتیجه نمی‌گیرند. من سعی کردم هر کاری را که دوست دارم جدی دنبال کنم و از شکست یا اشتباه نترسم.

دانش‌آموز رشته ریاضی‌فیزیک فرزانگان هستی. چطور بین درس و فعالیت‌های فرهنگی تعادل ایجاد می‌کنی؟

برنامه‌ریزی خیلی کمک می‌کند. بعضی‌ها فکر می‌کنند درس خواندن و فعالیت فرهنگی با هم سازگار نیست، اما اتفاقاً هر کدام به رشد بخش دیگر کمک می‌کند. وقتی زمانت را مدیریت کنی، می‌توانی در چند زمینه پیشرفت داشته باشی.

شنیده‌ایم در انجمن دوستداران حافظ هم فعالیت داری و حتی غزلیات حافظ را خیلی زیبا می‌خوانی. چرا ادبیات برایت جذاب است؟

ادبیات فارسی پر از گنجینه‌های ارزشمند است. حافظ، سعدی، مولانا و فردوسی فقط شاعر نیستند؛ آن‌ها به آدم یاد می‌دهند چطور زندگی کند و چطور مهربان‌تر و عمیق‌تر فکر کند. من از خواندن شعر واقعاً لذت می‌برم و به نظرم هر شعر داستان جدیدی به زندگی ما هدیه می‌دهد.

به‌عنوان یک مجری نوجوان، روی صحنه بودن چه حسی دارد؟

خیلی هیجان‌انگیز است. اجرا به من یاد داده است با اعتمادبه‌نفس صحبت کنم، با آدم‌ها ارتباط بگیرم و مسئولیت‌پذیر باشم. هر اجرا یک تجربه جدید است.

حالا که به‌عنوان سفیر مهربانی بنیاد «به مهربانی» بوشهر معرفی شده‌ای، می‌خواهم از تو بپرسم مهربانی از نظر تو یعنی چه؟

به نظر من مهربانی فقط یک احساس نیست؛ یک عمل است؛ یعنی وقتی می‌توانی حال کسی را بهتر کنی، بی‌تفاوت نباشی. گاهی یک لبخند، یک دلگرمی یا کمک به ادامه تحصیل یک دانش‌آموز، می‌تواند مسیر زندگی یک نفر را تغییر دهد.

اگر بخواهی یک پیام به دخترها و پسرهای نسل زد بدهی، چه می‌گویی؟

ما نسل پرانرژی و خلاقی هستیم. بیایید فقط به موفقیت شخصی فکر نکنیم. هر کدام از ما می‌توانیم کنار درس، ورزش، هنر یا فعالیت‌های موردعلاقه‌مان، دست یک نفر دیگر را هم بگیریم.

و حرف آخر؟

از همه هم‌کلاسی‌ها و دوستان نسل زدی خودم دعوت می‌کنم؛ اگر توانایی دارند، حامی تحصیلی و آموزشی یک دانش‌آموز مستعد فاقد سرپرست مؤثر شوند. حتی کمک‌های کوچک هم می‌تواند آینده بزرگی بسازد. مهربانی وقتی قشنگ‌تر می‌شود که به فرصت تبدیل شود؛ فرصتی برای رشد یک انسان دیگر.

 

اشتراک‌گذاری:

نظرات

نظر خود را بنویسید

نام و ایمیل اختیاری هستند. فقط نظر شما ضروری است.