اقتصاد 5 بازدید
بوشهر میزبان هفتمین دوره نمایشگاه و جشنواره خرما؛

حضور ۴ هیأت خارجی و ۵۵ شرکت داخلی قطعی شد

بامدادجنوب_داود علیزاده

امسال نمایشگاه و جشنواره خرما در استان بوشهر به دوره هفتم رسیده است. این رویداد پس از برگزاری پیوسته در سال‌های گذشته، اکنون به یکی از ابزارهای مهم توسعه اقتصادی و زیست‌محیطی استان تبدیل‌شده است. باید در نظر داشت که خرما در استان بوشهر نه‌تنها محصولی کشاورزی بلکه بخشی از هویت اقتصادی منطقه به شمار می‌رود که نقشی مؤثر در اشتغال، صادرات و ارزآوری نیز دارد. از این‌رو است که تداوم برگزاری نمایشگاه خرما قابل‌توجه است.

در همین زمینه رئیس انجمن خرما در خصوص دوره هفتم نمایشگاه خرما توضیح داد: هفتمین نمایشگاه خرمای استان بوشهر و صنایع وابسته از ۲۰ تا ۲۳ آبان ماه در قالب‌های جشنواره، نمایشگاه، میز خرما و همایش خرما برگزار خواهد شد.

ندیر پورجم با اشاره به حضور ۵۵ شرکت از ۱۰ استان در این نمایشگاه گفت: استان‌های بوشهر، تهران، خراسان رضوی، قزوین، فارس، اصفهان، یزد، هرمزگان، قم و خوزستان در این نمایشگاه در حوزه‌های تولید، تأمین، بسته‌بندی، ماشین‌آلات، بازرگانی داخلی، صادرات و صنایع‌دستی مرتبط با خرما حضور دارند.

نایب‌رئیس اتاق بازرگانی با بیان اینکه در ۱۵ سال گذشته گرم‌تر شدن هوا و تنش‌های آبی باعث ازدیاد آفات گیاهی شده است. گفت: انجمن خرما با رویکردی جدید، خواستار تغییر سیاست‌ها از درمانی به پیشگیرانه است و تأکید دارد برای مبارزه با آفات، باید بودجه‌ای دائمی در برنامه‌های کشاورزی کشور تعریف شود.

وی افزود: در تلاش هستیم با استناد به مواد یک و دو قانون حفاظت از منابع محیط‌زیست، آفات نخیلات در زمره آفات دائمی قرار گیرد تا ردیف بودجه سنواتی مشخصی برای مبارزه با آن تعریف شود.

نایب‌رئیس اتاق بازرگانی بوشهر با بیان اینکه تبدیل وضعیت درمانی به پیشگیرانه از سیاست‌های امسال انجمن خرما است، تأکید کرد: اگر فکری برای آفات نخیلات نشود تا چند سال آینده میزان بهره‌وری نخیلات مقرون‌به‌صرفه نخواهد بود.

وی با بیان اینکه ایران در رتبه‌بندی جهانی برای ارزآوری خرما با یک‌میلیون و ۱۰۰ هزار تن تولید در مقام سوم قرار دارد، توضیح داد: بیش از ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار کیلوگرم خرما در ۶ ماهه نخست سال جاری از استان بوشهر صادرشده است.

خام‌فروشی و ارسال خرما به استان‌های دیگر برای بسته‌بندی، باعث خروج سرمایه از بوشهر می‌شود و از این رو حفظ ارزش افزوده در زنجیره تولید خرما ضرورت دارد. توسعه صنایع فرآوری، بسته‌بندی و سردخانه در داخل استان می‌تواند این چرخه را کامل و سود محلی را حفظ کند.

رئیس انجمن خرما توضیح داد: جشنواره امسال تمرکز ویژه‌ای بر «زنجیره ارزش خرما» دارد و هدف این است که ارزش افزوده در داخل استان حفظ شود. وی گفت اگر تولیدکنندگان بتوانند محصولات خود را در بوشهر فرآوری و بسته‌بندی کنند، منافع اقتصادی مستقیماً نصیب مردم منطقه خواهد شد. در مقابل، خام‌فروشی و پخش فروشی بین‌استانی اگرچه در کوتاه‌مدت سودآور است، اما فرصت توسعه صنعتی را از استان سلب می‌کند.

در این خصوص نیز پور‌جم ایجاد ارزش افزوده در زنجیره خرما، استقرار استانداردهای بین‌المللی و رونمایی از دستاوردهای پژوهشی را سه محور اصلی را برای هفتمین جشنواره خرما بیان کرد و گفت: یک تفاهم‌نامه سه‌جانبه بین اتاق ایران، سازمان ملی استاندارد و جهاد کشاورزی منعقد خواهد شد که می‌تواند به تحولات نخیلات کمک شایانی کند.

وی با اشاره به استقرار استانداردها در نخیلات اعلام کرد: با استقرار استانداردهای بین‌المللی از جمله گپ و ISO 22000، چهره نخیلات متحول شده و اقتصاد خرما رشد بسیار خوبی خواهد داشت.

رئیس انجمن خرما اشاره به موفقیت‌آمیز بودن طرح غذادهی نخیلات با جلبک‌های دریایی توضیح داد: این طرح در سه پایلوت استان با همکاری انجمن خرما و اتاق بازرگانی اجرا شده که اثرات بسیار خوبی داشته است.

وی تأکید کرد: اگر دولت و بخش خصوصی از دستاوردهای علمی و تجاری حمایت مؤثر داشته باشند، بوشهر نه‌تنها قطب صادرات، بلکه مرجع دانش و تحول صنعت خرما خواهد بود.

پورجم، رئیس انجمن خرمای استان بوشهر، در ادامه نشست تخصصی جشنواره خرما تأکید کرد که رشد چشمگیر قیمت خرما در سال جاری حاصل سیاست‌گذاری هدفمند اتاق بازرگانی و انجمن خرما بوده است.

به گفته وی خرمای ممتاز صادراتی ایران در بازار جهانی با قیمت بالاتری معامله می‌شود و این رشد در نتیجه مدیریت عرضه و حذف خرمای مازاد در سردخانه‌ها به‌دست‌آمده است.

پورجم با اشاره به جایگاه جهانی خرمای ایران افزود: کشور در عرصه ارزآوری، با تکیه‌بر تولید خرما در جایگاه سوم جهانی قرار گرفته است.

به گفته وی، تولید سالیانه کشور نسبت به محصولات دیگر مانند سیب و کیوی، باوجود حجم کمتر، دارای نرخ ارزش افزوده بالاتر و پایداری اقتصادی مشخص‌تری است.

نایب‌رئیس اتاق بازرگانی بوشهر در ادامه افزود: مقاصد اصلی صادرات خرمای استان بوشهر شامل هند، افغانستان، کشورهای CIS، ترکیه و تعدادی از کشورهای اروپایی هستند بااین‌وجود بخش مهمی از خرمای استان نیز از طریق امارات متحده عربی به بازارهای آفریقایی صادر می‌شود؛ اما در این مسیر، بازاریابی عمدتاً توسط تجار اماراتی انجام می‌شود که محصولات ایرانی را با برند غیرایرانی عرضه می‌کنند. او تأکید کرد این وضعیت باید با راه‌اندازی پایانه‌های صادراتی مستقل و برند ایرانی در استان اصلاح شود.

پورجم افزود: یکی از عوامل رشد قیمت خرما در سال جاری همین انتقال فرآیند دسته‌بندی و بسته‌بندی به استان‌های دیگر بوده است، اما اکنون تولیدکنندگان بوشهری خود برای ایجاد سردخانه و نگهداری استاندارد رقابت می‌کنند. او این تحول را نتیجه تدبیر آگاهانه و سیاست‌گذاری بلندمدت انجمن دانست و گفت فرهنگ نگهداری علمی خرما در استان شکل‌گرفته است. نمایشگاه خرما با تمرکز بر مباحث کلان اقتصادی برگزار شد و وارد بازار خرد فروشی سنتی نمی‌شود. هدف ما اصلاح ساختار اقتصادی خرما، افزایش ارزش صادراتی و تثبیت جایگاه جهانی است.

نایب‌رئیس اتاق بازرگانی بوشهر تأکید کرد پیگیری‌های انجمن و اتاق بازرگانی در مسیر توسعه خرما با رویکرد پیشگیرانه ادامه دارد. چنانچه این سیاست‌ها استمرار یابد، استان بوشهر می‌تواند به یکی از قطب‌های اصلی صادرات و فرآوری خرمای کشور تبدیل شود.

پورجم در پایان از دستاورد ارزشمند سال گذشته در حوزه بهره‌وری و تغذیه نخیلات با جلبک‌های دریایی سخن گفت و اعلام کرد: طرح پایلوت این روش در روز ۲۲ آبان جشنواره خرما رونمایی می‌شود.

دبیر کل اجرایی اتاق بازرگانی بوشهر نیز در همین زمینه بیان کرد: ایران یکی از تولیدکنندگان بزرگ خرما در سطح جهان است اما سهم بسیار کمی در بازارهای جهانی دارد.

عبدالرسول غلامی با بیان اینکه این رویداد با رویکرد صادرات محور برگزار خواهد شد، گفت: در این نمایشگاه، ازبکستان پاکستان، ویتنام و بنگلادش اعلام حضور کرده‌اند و منتظر تأیید حضور کشورهای هند و ترکیه هستیم.

اشتراک‌گذاری:

نظرات

نظر خود را بنویسید

نام و ایمیل اختیاری هستند. فقط نظر شما ضروری است.