برگشتیم با امید ، برای مردم
۱۴۰۴-۰۴-۲۱
بامداد جنوب: رئیسجمهور در حکمی علی لاریجانی را بهعنوان دبیر شورای عالی امنیت ملی منصوب کرد. پیش از این علیاکبر احمدیان این مسئولیت را عهدهدار بود.
متن حکم مسعود پزشکیان برای انتصاب علی لاریجانی به دبیری شورای عالی امنیت ملی به شرح زیر است: «به استناد اصل یکصد و هفتاد و ششم قانون اساسی و نظر بهمراتب تعهد، سوابق و تجارب گرانسنگ مدیریتی جنابعالی، بهموجب این حکم بهعنوان دبیر شورای عالی امنیت ملی منصوب میشوید. انتظار دارد با اتکال به خداوند متعال و تشریک مساعی سایر اعضای محترم شورا؛ ضمن نظارت مدبرانه و دقیق بر حسن اجرای امور دبیرخانه و همافزایی دستگاههای مرتبط، نسبت به رصد و اولویتبندی مسائل و مخاطرات امنیت ملی، به ویژه تهدیدات نوظهور و فناورانه، بازتعریف مفاهیم راهبردی و اتخاذ رویکرد هوشمندانه و مردمپایه متناسب با نظام مسائل امنیت ملی در راستای تحقق سیاستهای کلی و منویات مقام معظم رهبری، حرکت کنید تا به امنیت پایدار در سطوح ملی، منطقهای و بینالمللی دست یابید. هدف، پاسداری از انقلاب اسلامی، تأمین عزتمندانه منافع و حفظ انسجام ملی، تمامیت ارضی و حاکمیت ملی کشور است. کلیه اموری که به امنیت ملی مربوط است، صرفاً از طریق دبیرخانه بررسی و تصمیمسازی گردد. توفیقات روزافزون آن جناب را در انجام شایسته وظایف محوله از درگاه خداوند سبحان خواستارم و از خدمات ارزنده و خالصانه جناب آقای دکتر احمدیان طی دوره مسئولیت نیز قدردانی و تشکر مینمایم.»
شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران همواره بهعنوان رکن اصلی در سیاستگذاری، هماهنگی و تصمیمگیری در حوزههای حساس و راهبردی کشور شناخته میشود. این شورا که در چارچوب سیاستهای ابلاغی رهبر انقلاب و راهبری رئیسجمهور اداره میشود، محل جمعبندی، همافزایی و هماهنگی در امور امنیتی، نظامی و سیاست خارجی است. بدیهی است که دبیری این شورا، به دلیل اهمیت جایگاه و حساسیت تصمیمات، همواره بر عهده مدیران عالیرتبه و صاحبنظر کشور بوده است؛ شخصیتهایی که از سوابق مدیریتی متعدد و در سطوح بالا برخوردار بوده و نقش تعیینکنندهای در موضوعات راهبردی و امنیتی ایفا کردهاند. در این میان مهمترین موضوع چند دهه اخیر نظام یعنی پرونده هستهای و مذاکره با غرب نیز طی سالهای اخیر با راهبری این دبیرخانه و نقشآفرینی پررنگ دبیر آن در دستور کار قرار داشته است.
در سالهای آغازین تأسیس این شورا، علیاکبر ولایتی برای مدتی کوتاه عهدهدار دبیری بود. پس از آن، حسن روحانی از سال ۱۳۶۸ تا ۱۳۸۴ بهعنوان دبیر شورای عالی امنیت ملی نقش ویژهای در تجمیع نظرات نهادهای مختلف و پیگیری مؤثرترین راهکارها در بزنگاههای خطیر کشور ایفا کرد، روحانی با حضور ۱۶ سالهاش در این جایگاه رکورددار است. در دوران وی، نحوه تعامل نظام با مجامع بینالمللی و مدیریت پروندههای امنیتی از جمله موضوعات مهمی بود که مسئولیت پیگیری و راهبری آن به دبیرخانه محول شده بود
در ادامه این مسیر، علی لاریجانی از سال ۱۳۸۴ تا ۱۳۸۶ بهعنوان دبیر شورا منصوب شد. او در دوره اول حضورش بهعنوان دبیر شورای عالی امنیت ملی توانست رویکرد عقلانی و متعادلی را بر دبیرخانه و بهتبع آن روابط ایران با نظام بینالملل ایجاد کند، شاید یکی از ویژگیهای این دوره اختلاف جدی لاریجانی با محمود احمدینژاد بود موضوعی که باعث شد دوره اول حضور او در شورا در کمتر از ۲ سال به پایان برسد. سپس سعید جلیلی از سال ۱۳۸۶ تا ۱۳۹۲ این مسئولیت را بر عهده گرفت، دورهای که با تمرکز بر موضوع هستهای و دیپلماسی مقاومت طی شد و همزمانی آن با دوره ریاست جمهوری محمود احمدینژاد تصویری رادیکال از ایران در عرصه بینالمللی به نمایش گذاشت. پس از او نیز علی شمخانی از ۱۳۹۲ تا مرداد ۱۴۰۳ این مسئولیت را به عهده گرفت دورهای که مدیریت مهمترین پروژه پیش روی نظام یعنی پرونده هستهای از شورا به وزارت امور خارجه و زیر نظر مستقیم حسن روحانی منتقل شد و به دنبال آن نیز علیاکبر احمدیان این مسئولیت را تا به امروز و پیش از بازگشت دوباره لاریجانی به شورا عهدهدار بود.
اکنون و در شرایطی که جمهوری اسلامی ایران با پیچیدهترین مسائل منطقهای و بینالمللی روبروست، بار دیگر شورای عالی امنیت ملی شاهد حضور علی لاریجانی بهعنوان دبیر این شوراست. این تغییر، علاوه بر اینکه بیانگر اعتماد مجدد نظام به ظرفیتها و توانمندیهای لاریجانی است، حامل پیام روشن برای همگرایی بیشتر سطوح مدیریتی نظام و طراحی هوشمندانه راهبردهای امنیتی متناسب با شرایط روز کشور است.
تجربه حضور قبلی لاریجانی در این جایگاه این پیام را برای نظام بینالملل دارد که ایران به دنبال تقویت تعامل و بازگشت پررنگتر به مسیر دیپلماسی برای حل موضوعات اختلافی خود با غرب است. حضور مؤثر علی لاریجانی در مسئولیتهای کلیدی از جمله ریاست مجلس شورای اسلامی، ریاست سازمان صدا و سیما، معاونت وزارت دفاع و دبیری پیشین شورای عالی امنیت ملی، از او چهرهای قابل اتکا برای ایجاد همافزایی در ارکان مختلف نظام در برابر چالشهای پرتعداد پیش روی آن ساخته است. او به ویژه در سالهای اخیر و با مواضع متفاوت از گذشتهاش در برابر جریانهای تندرو از خود تصویر سیاستمداری با رویکرد تعاملی و معتدل به افکار عمومی عرضه کرد، بهگونهای که جریان اصلاحطلبی در انتخابات ریاست جمهوری اخیر و پیش از ورود مسعود پزشکیان، از او بهعنوان یکی از گزینههای خود برای آن انتخابات سخن به میان میآورد. انتصاب علی لاریجانی در این مقطع حساس تاریخی که مسائل منطقهای، چالشهای ژئوپلیتیکی، فشارهای حداکثری بینالمللی و نیز احتمال شروع دوباره جنگ بر فضای عمومی سایه افکنده است را میتوان سیگنالی مثبت به جامعه و همزمان نظام بینالملل دانست. بسیاری از تحلیلگران سیاسی در مقطع کنونی معتقدند بازگشت لاریجانی به دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی، علاوه بر تقویت ثبات و هماهنگی تصمیمات کلان، میتواند فرصتی تازه برای گفتوگو، تعامل سازنده و حتی کاهش برخی تنشهای منطقهای و بینالمللی باشد و اینکه بار دیگر موضوع پیگیری پرونده هستهای از دستگاه دیپلماسی به شورای عالی امنیت ملی محول خواهد شد. آنچه اکنون جامعه انتظار دارد تداوم تغییرات برای تقویت عقلانیت و احتراز از افراطیگری است، انتظاری که با نمایش بینظیر مردم در جریان جنگ ۱۲ روزه باید بدان پاسخ درخوری داد و برای روزهای سخت کنونی و هرگونه شرایط پیشبینینشده در آینده انسجام ملی را به بالاترین سطح ممکن رساند.
نظر خود را بنویسید
نام و ایمیل اختیاری هستند. فقط نظر شما ضروری است.