رکورد بیسابقه پتروشیمی جم در تولید پلیاتیلن
آبان 18, 1404
بامداد جنوب: بازگشت ۳۸ درصد از ظرفیت پتروشیمی به فعالیت در دوران پساجنگ، خبری امیدبخش برای صنعت پتروشیمی در شرایط کنونی است. این دستاورد که حاصل تلاشهای شبانهروزی کمیتههای بازیابی و بازسازی بوده، نه تنها بخش قابلتوجهی از خسارات وارده به پالایشگاههای گازی، تاسیسات جانبی و واحدهای تولیدی را جبران کرده، بلکه گامی مهم در راستای ثبات بازار محصولات پلیمری و پلاستیکی محسوب میشود. با تامین برق و بخار از منابع مختلف و بهرهگیری از ظرفیتهای موجود صنعت نفت، این روند بازگشت به تولید، با اولویت تامین نیاز صنایع پاییندستی و مردم، مسیر خود را برای فازهای بعدی بازیابی ادامه میدهد.
برنامهریزی کوتاهمدت دوماهه برای فاز نخست بازیابی تا پایان خردادماه نویدبخش بازگشت تدریجی شرکتهای بیشتر به مدار تولید است. در همین حال، بهرهگیری از تجربههای دورههای پیشین بحران و پیشبینی سازوکارهایی برای تأمین پایدار مواد اولیه صنایع پاییندستی، از جمله اقداماتی است که با هدف جلوگیری از نوسان در بازار محصولات پتروشیمی دنبال میشود. در این چارچوب، مدیریت عرضه در بورس کالا، تقویت ذخایر راهبردی و فعالسازی ظرفیتهای جایگزین در دستور کار قرار گرفته تا روند بازگشت تولید با ثبات بیشتری ادامه یابد.
در همین ارتباط، معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اعلام اینکه با تلاشهای انجامشده تاکنون حدود ۳۸ درصد از ظرفیت صنعت پتروشیمی که از دست رفته یا تحت تاثیر قرار گرفته بود به تولید بازگشته است، گفت: امروز بازار محصولات پلیمری و پلاستیکی به ثبات مناسبی رسیده و حتی در برخی محصولات، در همین وضع کنونی، تولید بیش از نیاز داخلی است.
حسن عباسزاده با اشاره به آسیبهای واردشده به صنعت پتروشیمی در حملات دشمن آمریکایی – صهیونیستی در جنگ تحمیلی سوم بیان کرد: بخشی از خسارتها در جنگ مربوط به پالایشگاههای گازی بود که بخشی از خوراک صنعت پتروشیمی شامل گاز طبیعی و میعانات گازی را تحتتاثیر قرار داد. متاسفانه در جریان این حملات، به برخی تاسیسات جانبی صنعت پتروشیمی حملات مستقیم شد و نیروگاههایی که وظیفه تامین برق و بخار مجتمعهای پتروشیمی را به عهده داشتند، هدف قرار گرفتند و بخشی از ظرفیت تولید برق و بخار تحتتاثیر قرار گرفت. همچنین، بعضی از واحدهای تولیدی صنعت پتروشیمی بهصورت مستقیم مورد اصابت قرار گرفتند و از چرخه تولید خارج شدند.
وی با بیان اینکه بلافاصله پس از وقوع این حوادث، کمیتههای بازیابی و بازسازی فعالیت خود را آغاز کردند، گفت: هدف این کمیتهها استفاده حداکثری از امکانات موجود، بهرهگیری از منابع پراکنده تامین بخار و همچنین تامین برق از ظرفیتهای موجود صنعت نفت، نیروگاههای متصل به شبکه و بورس انرژی بود تا شرکتهای پتروشیمی با اولویت تامین نیاز مردم و صنایع پاییندستی هرچه سریعتر به مدار تولید بازگردند.
حسنزاده با اعلام اینکه با تلاشهای انجامشده، تاکنون حدود ۳۸ درصد از ظرفیتهایی که از دست رفته یا تحتتاثیر قرار گرفته بودند، به تولید بازگشتهاند، تصریح کرد: برای مرحله نخست بازیابی، یک برنامه کوتاهمدت دوماهه تعریف شده است که فاز نخست آن تا پایان خرداد دنبال میشود. امیدواریم در مراحل بعدی، شرکتهای بیشتری بهتدریج به مدار تولید بازگردند.
مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی بیان کرد: همه تلاشها برپایه تامین نیاز صنایع داخلی استوار شده است. به این منظور، در نشست این هفته ستاد تنظیم بازار به ریاست معاون اول رئیسجمهوری، گزارشی برای کنترل و مدیریت بازار محصولات پتروشیمی ارائه شد.
عباسزاده با اشاره به اینکه عرضه محصولات پتروشیمی در هفتههای گذشته افزایش یافته است، تاکید کرد: با افزایش عرضهها، حجم رقابت در بورس کالا کاهش یافته است و انتظار میرود با عملیاتیشدن دوباره برخی شرکتها در هفتههای اخیر و عرضه محصولات آنها، آرامش بیشتری بر بازار این محصولات حاکم شود.
وی با تاکید بر اینکه کنترل و پایش مضاعف انبارها و عرضه محصولات پتروشیمی به بازار در حال انجام است، گفت: حجم رقابت در بورس کاهش یافته و امیدواریم محصولات نهایی با قیمت مناسبتری در اختیار مصرفکنندگان قرار گیرد.
معاون وزیر نفت با اشاره به تجربیات حاصل از جنگ ۱۲روزه پارسال بیان کرد: راهبردهای ارزشمندی از آن دوره استخراج شد و در دستور کار قرار گرفت. یکی از مهمترین اقدامها، تعیین فهرست محصولات و شرکتهای اولویتدار با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) بود تا در هر شرایطی امکان تامین مواد اولیه مورد نیاز آنها از طریق بورس کالا فراهم شود.
عباسزاده ادامه داد: افزونبراین، شرکتهای معین برای شرایط اضطراری شناسایی شده بودند؛ به این معنا که اگر در مناطق اصلی تولید از جمله عسلویه یا ماهشهر حادثهای رخ دهد، سایر مجتمعها بتوانند تولید محصولات جایگزین را به عهده بگیرند.
وی با بیان اینکه پیش از آغاز جنگ، انبارهای ذخیرهسازی برای بسیاری از محصولات راهبردی و اولویتدار در داخل و خارج از مناطق عملیاتی پیشبینی شده بود، تصریح کرد: بخشی از این ذخایر در انبارهای پتروشیمی و بخشی نیز در شهرهای محل مصرف نگهداری میشد و برای هر محصول، ذخایر کافی چندماهه در نظر گرفته شده بود.
معاون وزیر نفت با اشاره به وضع محصولات پلیمری در دوران جنگ گفت: زنجیره تولید پلیاتیلن در جنگ آسیب ندید. با اینحال، در روزهای ابتدایی پس از حملات، نگرانیهایی در جامعه و میان فعالان صنایع پاییندستی نسبت به آینده تولید صنعت پتروشیمی شکل گرفته بود و نوعی التهاب در بازار ایجاد شد.
عباسزاده با اعلام اینکه با برگزاری نشستهای مستمر با انجمنها و تولیدکنندگان پاییندستی و تشریح برنامههای بازسازی، این نگرانیها تا حد زیادی برطرف شد، تاکید کرد: برخی مجتمعها که آسیبی ندیده بودند، بلافاصله تولید خود را آغاز کردند و محصولات ذخیرهشده در انبارها به بورس کالا عرضه شد. امروز بازار محصولات پلیمری و پلاستیکی به ثبات مناسبی رسیده است. حتی در بعضی محصولات، در همین اوضاع کنونی، تولید بیش از نیاز داخلی است.
مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با بیان اینکه پس از اعلام آتشبس، بهصورت موقت محدودیتهایی برای صادرات برخی محصولات اعمال شد تا نیاز داخلی بهطور کامل تامین شود، گفت: اما اکنون برای بخشی از محصولاتی که مازاد تولید دارند و انبارها از آنها پر شده، مجوز صادرات دوباره صادر شدهاست. البته برای محصولاتی که همچنان با محدودیت عرضه روبهرو هستند، ممنوعیت صادرات برقرار است.
عباسزاده با اشاره به روند بازگشت مجتمعهای پتروشیمی به مدار تولید بیان کرد: تنها در هفته جاری دو مجتمع بزرگ پتروشیمی به مدار تولید بازگشتهاند. این روند ادامه خواهد داشت و سایر شرکتها نیز بهتدریج فعالیت خود را از سر خواهند گرفت که نتیجه آن، ایجاد آرامش بیشتر در بازار خواهد بود.
آبان 18, 1404
دی 23, 1404
بهمن 19, 1404
نظر خود را بنویسید
نام و ایمیل اختیاری هستند. فقط نظر شما ضروری است.